Πολλαπλά τα μηνύματα από την παρουσία των F35 στην Αμερικανική Ευκολία στο Ακρωτήρι και τις κοινές ασκήσεις με τα ελληνικά F16.
Ωστόσο, οι Αμερικανοί φαίνεται πως δεν στέκονται μόνο στην παρουσία της 5ης γενιάς μαχητικού στην Κρήτη, καθώς υπάρχει έντονη φημολογία ότι τις επόμενες ημέρες μοίρα αεροσκαφών F22 Raptor θα προσγειωθεί στη Σούδα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με “τιτίβισμα” χρήστη στο Twitter, ο οποίος ασχολείται αποκλειστικά με στρατιωτικά θέματα και έχει δώσει πολλές ειδήσεις στο παρελθόν, τα F22 αναμένονται στο Ακρωτήρι στις 28 Ιουλίου και θα παραμείνουν στην Κρήτη για δύο εβδομάδες, προτού αναχωρήσουν για πολύμηνη σειρά ασκήσεων στο Σπανγκντάλεμ στη Γερμανία.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μαχητικό αεροσκάφος το οποίο δεν εξάγουν οι ΗΠΑ και σπάνια εμπλέκεται σε ασκήσεις στην Ευρώπη.
Αυτή πάντως, αν επαληθευτεί το “τιτίβισμα”, δεν θα είναι η πρώτη φορά που F22 θα έρθουν στη Σούδα. Το 2017 κι ενώ ο τότε Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας βρισκόταν στις ΗΠΑ, τα κορυφαία μαχητικά της Αμερικανικής Αεροπορίας προσγειώθηκαν στο Ακρωτήρι και παρέμειναν επί δύο ολόκληρες εβδομάδες, καθώς αντιμετώπισαν ένα τεχνικό πρόβλημα και ανέμεναν τα κατάλληλα ανταλλακτικά για να επιδιορθωθεί η βλάβη και πετάξουν πάλι.
Δείτε τη σχετική ανάρτηση…
Πρόκειται για μαχητικά 5ης γενιάς, όπως και τα F35, με ηλικία περίπου 20 ετών, για το οποίο το Κογκρέσο δεν ενέκρινε ποτέ την εξαγωγή του.
Όπως αναφέρει το pentapostagma.gr, το F22 Raptor είναι ένα μονοθέσιο, δύο κινητήρων stealth τακτικό μαχητικό, ικανό να επιχειρεί σε κάθε τύπο καιρού. Την παραγωγή του ανέλαβε η Lockheed Martin. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποια από τα πιο κύρια κομμάτια του αεροσκάφους όπως τα φτερά και τα συστήματα εκπαίδευσης τα παρείχε η Boeing.
Το αεροσκάφος έκανε την πρώτη του πτήση 24 χρόνια πριν, στις 7 Σεπτεμβρίου του 1997 και επισήμως εισάχθηκε στην αμερικανική πολεμική αεροπορία το 2005. Έκτοτε, 195 Raptors έχουν κατασκευαστεί και αυτήν την στιγμή οχτώ από αυτά είναι σε δοκιμαστική φάση και τα υπόλοιπα 187 είναι πλήρως λειτουργικά και ενεργά. Κατά την ανάπτυξη του αεροσκάφους, ο κύριος ρόλος του ήταν αεροπορική υπεροχή (air superiority). Ωστόσο, οι σύγχρονες τεχνολογίες που κουβαλά του παρέχουν πολλές περισσότερες δυνατότητες όπως οι επιθέσεις στόχων ξηράς και ο ηλεκτρονικός πόλεμος.
Αν και το F-22 δεν έχει εμπλακεί στο πεδίο της μάχης ακόμα, πιστεύεται από τους περισσότερους πως είναι το πιο εξελιγμένο και ικανό μαχητικό αεροπορικής υπεροχής που έχει υπάρξει. Από την αρχική εισαγωγή του στην αεροπορία, υπερισχύει στις αεροπορικές ασκήσεις που συμμετέχει με αποτέλεσμα να προκαλέσει ενδιαφέρον σε στρατούς άλλων εθνών. Κατά την διάρκεια των πρώτων χρόνων υπηρεσίας του στην αεροπορία, αρκετά θέματα απαιτούσαν περαιτέρω έρευνα γύρω από το αεροσκάφος. Ένα παράδειγμα είναι ότι πολλοί πιλότοι που πετούσαν με το αεροσκάφος παρατηρήθηκε ότι είχαν μία πληθώρα κοινών προβλημάτων υγείας. Μετά από αρκετές αλλαγές, κυρίως στο σύστημα παροχής οξυγόνου, τα θέματα αυτά τελικά λύθηκαν.
Η Lockheed πρότεινε άλλες τρεις εκδοχές του αεροσκάφους (εκτός από το YF22A που ήταν το πρωτότυπο προ-παραγωγής) αλλά τα δύο από αυτά ακυρώθηκαν. Το F22B και η ναυτικό εκδοχή του F22 (που σκοπεύονταν να χρησιμοποιηθεί σε αεροπλανοφόρα) εν τέλει ακυρώθηκαν εξ ολοκλήρου το 1996 και το 1991 αντίστοιχα. Μόνο το F-22A επιχειρεί σήμερα και δεν υπάρχουν άλλα γνωστά σχέδια για νέα εκδοχή του αεροσκάφους για το σύντομο μέλλον.
Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν εξάγουν το F22 Raptor
Ο λόγος που το F22 Raptor δεν εξάγεται είναι εξαιτίας ομοσπονδιακού νόμου που απαγορεύει κάθε πώληση του αεροσκάφους έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο νόμος αυτός σχετίζεται με την προσπάθεια της Αμερικής να προστατεύσει και να διασφαλίσει τις τεχνολογίες και τα χαρακτηριστικά του F22 όπως για παράδειγμα τις ανεπτυγμένες δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).
Το 2010 ο Γραμματέας Άμυνας του Πενταγώνου ζήτησε να γραφεί αναφορά για τις πιθανές συνέπειες της εξαγωγής του αεροσκάφους. Μέχρι τότε πολλές χώρες όπως η Ιαπωνία και η Αυστραλία είχαν δείξει ενδιαφέρον αγοράς του αεροσκάφους αλλά τελικά επέλεξαν το F35 Lightning II.
Το F35 είναι ένα πιο ευέλικτο αεροσκάφος που μπορεί να υπηρετήσει σε πολλούς διαφορετικούς ρόλους. Το κόστος του είναι επίσης αρκετά μειωμένο σε σχέση με το κόστους του Raptor. Οπότε, εκτός από την απαγόρευση του Κογκρέσου, η τιμή και η μη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους ήταν άλλοι δύο πολύ σημαντικού λόγοι που δεν το επέτρεψαν να εξαχθεί εκτός Αμερικής.