Με εννέα εκ. ευρώ χρηματοδοτείται η κατασκευή της α’φάσης του νέου επιβατικού σταθμού στο λιμάνι της Σούδας, η μελέτη για την β’φάση, ενώ ξεμπλοκάρονται δύο ακόμη μελέτες που εκκρεμούν εδώ και δέκα χρόνια!
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ο νέος επιβατικός σταθμός στο λιμάνι της Σούδας, όπως δεσμεύτηκε ο Υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης που είχε στην Αντιπεριφέρεια Χανίων.
Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Χανίων, Δημήτρης Βιριράκης, έθεσε το συγκεκριμένο θέμα, όπως και μία σειρά από λιμενικά έργα στην Π.Ε. Χανίων.
Αναφορικά με τα λιμενικά έργα στη Σούδα, υπήρξε η δέσμευση ότι θα χρηματοδοτηθεί με εννέα εκ. ευρώ η α’φάση της κατασκευής του νέου επιβατικού σταθμού, για τον οποίο έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια 1.600 τ.μ.
Επίσης, θα χρηματοδοτηθεί η μελέτη για την β’φάση (6.200 τ.μ.) με κόστος 520.000 ευρώ, ενώ ο κ. Κεφαλογιάννης θα παρέμβει και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να ξεμπλκαριστούν δύο μελέτες που εκκρεμούν από το 2011 και αφορούν σημαντικά έργα στη Σούδα σχετικά με την κρουαζιέρα και το πολυχρηστικό τμήμα του λιμένα, συνολικού εκτιμώμενου κόστους κατασκευής περί τα 50 εκ. ευρώ.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Το έργο ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΛΙΜΕΝΑ ΣΟΥΔΑΣ στο σύνολό του, αποτέλεσε Α΄ βραβείο αρχιτεκτονικού διαγωνισμού το 2017 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – Δνση Λιμενικών Έργων και εν συνεχεία, η κατά το νόμο ανάθεσή του, στην ομάδα μελέτης του Α΄ βραβείου, που αποτελείτο από τα παρακάτω συμπράττοντα γραφεία, τα οποία και διαθέτουν τα ανάλογα προσόντα τάξης πτυχίου για μελέτη δημόσιων έργων:
- Αρχιτεκτονική μελέτη: Β. ΓΚΙΚΑΠΕΠΠΑΣ – Δ. ΛΟΥΚΟΠΟΥΛΟΣ
- Στατική μελέτη: ΜΗΧΜΕ ΑΕ – Χ. ΓΑΝΤΕΣ
- ΗΜ μελέτη: Κ. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ – Σ. ΤΣΑΝΤΕΣ ΕΕ
- Γεωτεχνική μελέτη: Ν. ΡΟΥΣΣΟΣ
Το κτίριο του Σταθμού Επιβατών Λιμένα Σούδας αποτελεί μια πρωτότυπη σύνθεση και τοπόσημο στην Περιοχή του λιμένα, σύμφωνα με τις προγραμματικές απαιτήσεις του Υπουργείου και προβλέπεται να κατασκευαστεί στην προσδιορισμένη θέση από το “Επικαιροποιημένο Προγραμματικό Σχέδιο Λιμένα Σούδας (Masterplan)”.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το Λιμένα της Σούδας διακινούνται ετησίως 2.450.000 επιβάτες ακτοπλοΐας, ενώ στον τομέα της κρουαζιέρας ο προορισμός των Χανίων
φαίνεται ότι έχει μπει στις κορυφαίες επιλογές των εταιρειών κρουαζιέρας με πολυτελή κρουαζιερόπλοια και με επιβάτες υψηλής κοινωνικής και εισοδηματικής τάξης κατά μέσο όρο.
Σκοπός από εδώ και πέρα, θα πρέπει να είναι η διατήρηση αυτής της εικόνας και η επιλεκτική αύξηση των μεγεθών των αφίξεων με κριτήριο την ισόρροπη τουριστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, χωρίς ακρότητες και επιβαρύνσεις του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος. Σημειωτέον ότι με στοιχεία του 2011, από τις 60 αφίξεις, οι 41 αφορούσαν κρουαζιερόπλοια άνω των 320 μ. με 3000 επιβάτες και 1200 μέλη πληρώματος. Οι υπόλοιπες 16 αφορούσαν κρουαζιερόπλοια 2000 επιβατών με 700 μέλη πληρώματος και τα στοιχεία αυτά αφορούσαν μια μόνο εταιρία (Royal Carribean).
Ο Σταθμός Επιβατών Λ. Σούδας, στην πλήρη ανάπτυξη του, όπως προβλέπεται από την μελέτη του Επικαιροποιημένου Προγραμματικού Σχεδίου του Λιμένα, θα μπορεί να εξυπηρετεί δύο οχηματαγωγά πλοία ταυτόχρονα και δύο κρουαζιερόπλοια. Στην εγκεκριμένη μελέτη του MasterPlan του Λιμένα προβλέπεται ότι ο Σταθμός Επιβατών θα είναι κτίριο μεικτής κατασκευής, στο οποίο θα γίνεται συνδυασμός ειδικών στεγάσεων που θα καλύπτουν τους εκτεταμένους χώρους του με μεταλλικούς διαδρόμους και συμβατικής κατασκευής κεντρικού κορμού.
Για την υλοποίηση του κτιρίου απαιτούντο μελέτες μεγάλης δαπάνης (λόγω του μεγέθους του κτιρίου) και για τη χρηματοδότησή τους δεν μπόρεσαν να εξευρεθούν
πόροι. Έτσι επιλέχθηκε η εκπόνηση της μελέτης σε δύο φάσεις. (υπ΄ αριθμ. 09/28.11.2011 – Απόφαση της 51ης συνεδρίασης ΕΣΑΛ). Για την Α΄ ενδιάμεση φάση έχουν ολοκληρωθεί τα στάδια της Προμελέτης και Οριστικής μελέτης, έχει εκδοθεί η Οικοδομική Άδεια, οι απαιτούμενες εγκρίσεις σχετικών φορέων και ολοκληρώνεται άμεσα η Μελέτη Εφαρμογής και η Σύνταξη των Τευχών Δημοπράτησης, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η υλοποίησή του.
Αναπτύσσεται σε δύο στάθμες, όπου στο ισόγειό του καταλαμβάνουν χρήσεις χώρων εισόδου, Check-In, γραφειακοί χώροι Λιμενικού ταμείου, Τελωνείο – Τουριστική Αστυνομία, Ιατρείο, Αποθήκη, Χώροι Υγιεινής, Κλίμακες ανόδου καθόδου και κλιμακοστάσια πυροπροστασίας, ενώ στον Α΄ όροφο την αίθουσα αναμονής επιμερισμένη σε δύο πτέρυγες εσωτερικού – εξωτερικού με αντίστοιχους χώρους υγιεινής.
Στο Μεσοπάτωμα αναπτύσσεται μικρό καφέ για τις ανάγκες των επιβατών. Το συνολικό μέγεθος του Σταθμού της Α΄ φάσης είναι περίπου 1.700,00 τμ., και παράλληλα προβλέπονται δύο στέγαστρα επιβατών INTRA – EXTRA SCHENGHEN περίπου 450 τμ., ενώ η συνολική ανάπτυξη του έργου φτάνει τα 6.000 τμ. περίπου.
Είναι σαφές ότι η α΄ φάση του έργου δεν καλύπτει τις ανάγκες διακίνησης επιβατών ως προς τα αριθμητικά μεγέθη, τόσο εσωτερικού όσο και κρουαζιέρας, ούτε και τις εμπορικές τουριστικές δραστηριότητες τέτοιας κλίμακας έργου. Υπάρχει αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του έργου, ώστε το κτίριο να πάρει την οριστική του μορφή και λειτουργία στο λιμάνι της Σούδας.
Η παρούσα συγκυρία, στην μετά την πανδημία εποχή, δείχνει σαν μια εξαιρετική και σπάνια ευκαιρία μελέτης της Β΄ φάσης, ολοκλήρωσης του έργου και παράλληλα χρηματοδότησης της κατασκευής του, είτε από το Ταμείο Ανάπτυξης, είτε από τα ΕΣΠΑ. Η σκοπιμότητά του ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις στοχεύσεις των εξαγγελιών του Υπουργού, οι οποίες αναφέρουν πώς «…η νέα γενιά υποδομών θα αναζωογονήσει την αγορά και θα αλλάξει την εικόνα της χώρας.»
Ο Σταθμός Επιβατών Λιμένα Σούδας, καταλαμβάνει σημαντική θέση στην Προβλήτα Αδριάς, αποτελεί τοπόσημο και πρότυπο έργο σε όλη τη Χώρα, εξυπηρετώντας τις ανάγκες αναβαθμίζοντας την εικόνα εισόδου στο Ν. Χανίων.