Στις εγκαταστάσεις του ΕΠΑΛ του Δήμου Πλατανιά συνεχίστηκε η δράση του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου “Εξατομικευμένη ψυχοκοινωνική παρέμβαση και συμβουλευτική για τις μαθησιακές δυσκολiες”.
Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης, έχει δημιουργήσει μια κινητή μονάδα με σκοπό την αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά που φοιτούν στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού σχολείου και την παροχή βραχείας συμβουλευτικής υποστήριξης στην οικογένειά τους.
Η καθυστερημένη αναγνώριση των μαθησιακών δυσκολιών και η ελλιπής υποστήριξη και καθοδήγηση της οικογένειας σχετίζεται με σοβαρή ψυχολογική επιβάρυνση των γονέων και κρίση στις ενδοοικογενειακές σχέσεις με σοβαρές συνέπειες.
Οι δυσμενείς επιπτώσεις αφορούν και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι απο παιδιαγωγικής άποψης έχουν να διαχειριστούν υπεράριθμο αριθμό παιδιών (αναλογία 1 εκπαιδευτικός / 25 μαθητές) γεγονός που δυσχαιρένει το έργο και την ποιότητα της εκπαίδευσης, όταν ανάμεσα στους μαθητές αυτούς υπάρχουν μαθητές με αδιάγνωστες μαθησιακές δυσκολίες.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να επιτυγχάνουν υψηλούς εκπαιδευτικούς στόχους με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές και μεθόδους και με την κατάλληλη καθοδήγηση των γονέων τους, οι οποίοι αποτελούν απαραίτητους συνεργάτες στην παρέμβαση.
Σκοπός του έργου αυτού είναι η παροχή εξατομικευμένης και ολιστικής βιοψυχοκοινωνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης στο παιδί και την οικογένεια με στόχο την καλύτερη διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών στο σπίτι, τη βελτίωση της συμπεριφοράς του παιδιού και τη βελτίωση της λειτουργικότητας της οικογένειας.
Μια διεπιστημονική κινητή μονάδα αποτελούμενη απο ειδικευμένους ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και νοσηλευτές, επισκέπτονται τους Δήμους της Περιφέρειας Κρήτης και αξιολογούν τις μαθησιακές δυσκολίες παιδιών που φοιτούν στη Γ’ έως και τη ΣΤ’ τάξη του δημοτικού. Η κινητή μονάδα εντοπίζει τη φύση, το βάθος και την έκταση του προβλήματος και καταρτίζει εξατομικευμένο σχέδιο υποστήριξης με στόχο την μαθησιακή και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού για τη σωστή αντιμετώπιση της μαθησιακής δυσκολίας.
Όπως αναφέρει η Αντιδήμαρχος Πλατανιά, Χρυσάνθη Πλοκαμάκη – Μαραγκουδάκη, πρόκειται για ένα πλήρως οργανωμένο πρόγραμμα που εξελίχθηκε σε διαφορετικές αίθουσες του ΕΠΑΛ, ώστε να μην υπάρχει καμία επαφή μεταξύ των οικογενειών.
“Διαφορετικοί κοινωνικοί λειτουργοί είδαν τους γονείς και τα παιδιά, προκειμένου να κατανοήσουν το πρόβλημα και από τις δύο πλευρές. Η έγκαιρη διάγνωση βοηθά στην σωστή αντιμετώπιση και αυτό πρέπει να το αντιληφθούν όλοι οι γονείς. Περιμένουμε ακόμη περισσότερους την επόμενη φορά, καθώς η δράση θα συνεχιστεί”, προσθέτει η κα Μαραγκουδάκη.
Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Υπηρεσίες για το παιδί:
- Ακοολογικός και οφθαλμολογικός προέλεγχος για την εκτίμηση της αναγνωστικής του ικανότητας
- Αξιολόγηση γραπτού λόγου (ανάγνωσης και γραφής)
- Αξιολόγηση λόγου και ομιλίας
- Αξιολόγηση μαθηματικής επάρκειας
- Εκτίμηση νοητικού δυναμικού
- Αξιολόγηση συμπεριφορικών δυσκολιών
Υπηρεσίες για τους γονείς:
- Εκτίμηση αναγκών υγείας
- Αξιολόγηση κοινωνικών αναγκών
- Εκτίμηση δυσκολιών στην άσκηση του γονεϊκού ρόλου
Αναμενόμενα αποτελέσματα
Το παιδί:
- Θα αναπτύξει θετική στάση απέναντι στη μάθηση.
- Θα βελτιώσει το λόγο και την ομιλία του.
- Θα βελτιώσει την αναγνωστική του ικανότητα και τη λογικομαθηματική του σκέψη.
- Θα αυξήσει το εύρος της προσοχής του.
- Θα αυξήσει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του.
- Θα αναπτύξει πρωτοβουλία και υπευθυνότητα όσον αφορά τη μελέτη και την εκτέλεση των κατ’οίκον εργασιών του.
Οι γονείς θα λάβουν:
- Συναισθηματική υποστήριξη από ψυχολόγους με ειδικευση στη διαχείριση μαθησιακών δυσκολιών.
- Καθοδήγηση απο ειδικευμένους κοινωνικούς λειτουργούς για την ενίσχυση του γονεϊκού ρόλου.
- Καθοδήγηση από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και λογοθεραπευτές για την οργάνωση της μελέτης του παιδιού στο σπίτι παράλληλα με έντυπο υποστηρικτικό υλικό.
- Καθοδήγηση από ψυχολόγους για τη διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών του παιδιού στο σπίτι και το σχολείο.
- Παρεμβάσεις για τη βελτίωση των σχέσεων στην οικογένεια.
- Τεχνικές για τη βελτίωση της επικοινωνίας με το παιδί.
- Καθοδήγηση σε ζητήματα υγείας και προσωπικής υγιεινής.