Την ανάγκη για στήριξη της Aegean από το κράτος έτσι ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στον διεθνή ανταγωνισμό ανέδειξε σε τηλεδιάσκεψη με τους θεσμικούς επενδυτές ο πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχιος Βασιλάκης, κάνοντας λόγο για τη χειρότερη κρίση με την οποία έχει έρθει αντιμέτωπος ο αερομεταφορέας στην 20ετή πορεία του.
O πρόεδρος της εταιρείας τόνισε ότι θα πρέπει να παρασχεθεί κρατική στήριξη, όπως έχει γίνει και σε άλλους μεγάλους αερομεταφορείς σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναφερόμενος συγκεκριμένα στο μοντέλο δανεισμού με κρατική εγγύηση, ενώ απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο κρατικοποίησης της Aegean. Υπογράμμισε δε ότι πέραν της ενίσχυσης της ρευστότητας, θα πρέπει να υπάρξει και επιδότηση της εργασίας στο πλαίσιο στήριξης της εταιρείας.
Ο ίδιος επεσήμανε δε ότι το τελευταίο δίμηνο η εταιρεία έχει σταθερά έξοδα 26-28 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που τα έσοδά της είναι σχεδόν μηδενικά. Τόνισε μάλιστα ότι αυτή τη στιγμή η Aegean «καίει» 40 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση εξαιτίας της καθήλωσης των αεροσκαφών της.
Τα μεγέθη του α’ τριμήνου
Ο Ευτ. Βασιλάκης υπογράμμισε ότι τον Μάρτιο καθηλώθηκε το 85%-90% των αεροσκαφών της εταιρείας, ενώ οι δύο πρώτοι μήνες του έτους ήταν ιδιαίτερα καλοί για την Aegean, ακολουθώντας ένα επιτυχημένο 2019, καθώς η επιβατική κίνησή της αυξήθηκε κατά 11% και 7% τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο αντίστοιχα.
Ο πρόεδρος της εταιρείας χαρακτήρισε, μάλιστα, τον Μάρτιο ως καταστροφικό μήνα, κατά τον οποίο η μείωση της επιβατικής κίνησης έφτασε το 56% και η πτώση του αριθμού των πτήσεων κυμάνθηκε στο 30%, με την πληρότητα να «πέφτει» από το 82% στο 57%, ποσοστό πρωτοφανές για την εταιρεία τα τελευταία 15 χρόνια λειτουργίας της.
Σε επίπεδο εσόδων, το α’ τρίμηνο του έτους η εταιρεία κατέγραψε μείωση σε ποσοστό 15%, εξαιτίας της πτώσης κατά 59% των εσόδων του Μαρτίου, με τις ζημιές εντέλει να ξεπερνούν τα 43 εκατ. ευρώ.
Ο Ευτ. Βασιλάκης τόνισε επίσης ότι το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου ο αριθμός των πτήσεων συρρικνώθηκε σε ποσοστό 90%, ενώ ο αριθμός των επιβατών κατέγραψε μείωση κατά 98%, επισημαίνοντας ότι διατηρήθηκε μόνο ένα βασικό πτητικό έργο στο εσωτερικό της χώρας, για το οποίο η εταιρεία έλαβε ενίσχυση 2 εκατ. ευρώ.
Ο ίδιος προσέθεσε ότι από τον Ιούλιο η Aegean θα αρχίσει σταδιακά να επανέρχεται σε παγκόσμιο επίπεδο με ένα 25% του πτητικού της έργου, με στόχο να φτάσει στην καλύτερη περίπτωση τον Σεπτέμβριο στο 45%-50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Σχετικά με την παραγγελία της νέας γενιάς αεροσκαφών από την Airbus και τους προμηθευτές, o Ευτ. Βασιλάκης τόνισε ότι θα υπάρξει προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Ρευστότητα
Όπως τόνισε, μάλιστα, η διοίκηση της Aegean, η εταιρεία απώλεσε περίπου 100-110 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του έτους καθώς είχε προχωρήσει στην προμήθεια καυσίμων που τελικά δεν χρησιμοποιήθηκαν, ενώ αναφερόμενος στη ρευστότητα της εταιρείας, επεσήμανε ότι από 510 εκατ. ευρώ που διέθετε στις αρχές του 2020, τώρα διαθέτει 465 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος της Aegean επεσήμανε δε ότι η εταιρεία έχει λάβει πιστωτικές γραμμές ύψους 30 εκατ. ευρώ από κάθε συστημική τράπεζα, ποσό που ανεβάζει τα ταμειακά διαθέσιμα στα 580-585 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων, ωστόσο, τα 120 εκατ. ευρώ θα πρέπει να κατευθυνθούν στην κάλυψη διαφόρων αναγκών του ομίλου.
Εκτίμησε πάντως ότι το γ’ τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθούν οι ταμειακές ροές, αλλά όπως ανέφερε θα απαιτηθούν 2-3 μήνες, μέχρι τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος.
Προσωπικό
Αναφερόμενος στο προσωπικό της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Γερογιάννης, τόνισε ότι το 70% των εργαζομένων έχει τεθεί σε καθεστώς αναστολής, αξιοποιώντας τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που θέσπισε η ελληνική κυβέρνηση, ενώ μέσα στις επόμενες 7-10 ημέρες, όταν το οικονομικό επιτελείο ανακοινώσει το νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας, θα αποφασιστεί το μίγμα της απασχόλησης στο μέλλον.
Μάλιστα, ο όμιλος δεν προχώρησε στην ανανέωση των συμβάσεων για περίπου 150 εποχιακών συμβάσεων, με τον αριθμό των πιλότων να έχει μειωθεί κατά 20%. Η μείωση αυτή οφείλεται στη μη ανανέωση τον Φεβρουάριο ορισμένου χρόνου συμβάσεων πιλότων από το εξωτερικό.
Για το 2021
Ερωτηθείς για το 2021, ο επικεφαλής της Aegean σημείωσε ότι δεν μπορούν να γίνουν εκτιμήσεις, ωστόσο «wishful thinking», όπως είπε χαρακτηριστικά, στόχος είναι η εταιρεία να βρίσκεται στο 75-80% των μεγεθών του 2019, δηλαδή 30%-35% κάτω από ό,τι προέβλεπαν οι εκτιμήσεις πριν από την υγειονομική κρίση.
Πηγή: real.gr