Μεγάλη προσπάθεια ώστε τα Χανιά αλλά και όλα τα περιφερειακά ευρωπαϊκά αεροδρόμια να έχουν πράσινο χαρακτήρα και να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα, πραγματοποιεί η Fraport Greece σε συνεργασία με την ACI EUROPE.
Όπως τονίσθηκε στη διάρκεια της 14ης ετήσιας συνάντησης Διαχειριστών Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων, τα Χανιά αλλά και όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια θα πρέπει να συμμορφωθούν με τη νέα νομοθεσία, ωστόσο στα νησιά τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Γίνεται μία συλλογική προσπάθεια η οποία όμως θα πάρει χρόνο μέχρι να ολοκληρωθεί ενώ την ίδια στιγμή, οι τιμές διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα κάτι που είναι αρκετά θετικό.
Ο Alexander Zinell, CEO της Fraport Greece, μίλησε για το ραντάρ προσέγγισης αναφέροντας ότι έχει ήδη καθυστερήσει ωστόσο οι δυσκολίες που έπρεπε να αντιμετωπιστούν ήταν μεγάλες. Το ραντάρ πρόκειται να αγορασθεί και παρά την καθυστέρηση τριών ετών πρόκειται να εγκατασταθεί τους επόμενους 18 μήνες. ”Αυτό που κάνουμε στα Χανιά αλλά και σε όλα τα αεροδρόμια δεδομένων των συνθηκών και της νομοθεσίας μέσα από ένα έξυπνο σύστημα χρήσης μπορούμε και προβλέπουμε τις θερμοκρασίες όλους τους δείκτες, ώστε να είναι πιο βιώσιμο. Ένα παράδειγμα είναι ότι όλος ο φωτισμός γίνεται με λάμπες led και υπάρχει μεγάλη μείωση σε αυτό”, υπογράμμισε ο κ. Zinell.
”Μία πρόκληση είναι το κόστος και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος σε όλη την Ευρώπη με δεδομένες τις νέες ευρωπαϊκές νομοθεσίες, πρέπει όμως να πάμε σε διαφορετικές υποδομές από αυτές που υπάρχουν μέχρι στιγμής. Αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει σε αυξήσεις και αυτό από μόνο του είναι μία πρόκληση που πρέπει αντιμετωπιστεί. Οι τιμές είναι 26% πάνω στα αεροδρόμια σε σχέση με πέρυσι, παρόλα αυτά η επιβατική κίνηση δεν έχει μειωθεί και η ζήτηση που υπάρχει από τους επιβάτες είναι αυξημένη, θα δούμε πώς θα πάει τα επόμενα χρόνια”, ανέφερε μεταξύ άλλων ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής της ACI EUROPE.
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο συνέδριο πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και ειδικότερα στα Χανιά της Κρήτης ενώ ξεκίνησε σήμερα και θα ολοκληρωθεί αύριο Πέμπτη 27 Απριλίου 2023.
Τη διοργάνωση του συνεδρίου έχει αναλάβει η Fraport Greece, η διαχειρίστρια εταιρεία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Στην έναρξη του συνεδρίου τον λόγο πήρε ο Alexander Zinell, CEO της Fraport Greece ο οποίος τόνισε: «Με μεγάλη μας χαρά καλωσορίζουμε στην Ελλάδα το 14th ACI EUROPE RACE 2023. Ο κόσμος παρά τις δυσκολίες που έχει βιώσει τα τελευταία χρόνια λόγω του κορωνοιού έχει ζέση για να ταξιδέψει. Ωστόσο, κυρίως τα περιφερειακά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις. Εμείς σαν εταιρεία έχουμε πραγματοποιήσει μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Η πρόκληση είναι για εμάς αλλά και για την κοινωνία να γίνει πιο πράσινη και να μην εκτοξευθούν οι τιμές. Η δουλειά μας είναι να κρατήσουμε τις τιμές όσο πιο χαμηλές μπορούμε ώστε όλοι να απολαμβάνουν αυτό που πρέπει να απολαύσουν. Το ίδιο ισχύει για τα Χανιά και για κάθε αεροδρόμιο, οι συνδαιτυμόνες κρίκοι όλης της αεροπορίας έχουν συγκεντρωθεί και συνεργαστεί ώστε να βρούμε τρόπους ώστε να μην επιβαρυνθεί τόσο το κόστος της μετάβασης, ώστε όλοι οι επιβάτες να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τις αερομεταφορές. Εμείς ως Fraport έχουμε ξεκινήσει κομμάτια της πράσινης μετάβασης, ένα παράδειγμα είναι ο σχεδιασμός και η δημιουργία φωτοβολταικών πάρκων στις ήδη υπάρχουσες υποδομές ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να μπορούμε να παράγουμε τη δική μας ηλεκτρική ενέργεια, έτσι ώστε μην επιβαρύνει καθόλου τα κόστη των ελληνικών αεροδρομίων παρόλα αυτά με τα νέα δεδομένα και τους νέους κανόνες με τη μείωση των ανθρακικών αποτυπωμάτων το θέμα βρίσκεται στα καύσιμα και στις εκπομπές ρύπων των αεροσκαφών, όμως υπάρχουν τρόποι και όλοι οι φορείς που σχετίζονται με την αεροπορία συνεργάζονται ώστε να βρεθεί πολύ γρήγορα μία λύση για όλους. Αυτό που κάνουμε στα Χανιά αλλά και σε όλα τα αεροδρόμια δεδομένων των συνθηκών και της νομοθεσίας μέσα από ένα έξυπνο σύστημα χρήσης μπορούμε και προβλέπουμε τις θερμοκρασίες όλους τους δείκτες, ώστε να είναι πιο βιώσιμο. Ένα παράδειγμα είναι ότι όλος ο φωτισμός γίνεται με λάμπες led και υπάρχει μεγάλη μείωση σε αυτό. Ως Fraport έχουμε υποσχεθεί ότι μέχρι το 2030 θα έχουμε μειώσει το αποτύπωμα σε όλα τα κτίρια σε ποσοστό κάτω από το 26% του υφιστάμενο με πρόβλεψη για το 2040 να το μειώσουμε στο 0. Επειδή είμαστε σε νησί υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία αλλά κάνουμε ό,τι μας επιτρέπει το κανονιστικό πλαίσιο. Αναφορικά με το ραντάρ υπήρχε μία καθυστέρηση τριών ετών, ωστόσο τους επόμενους 18 μήνες θα εγκατασταθεί το ραντάρ, μέχρι δηλαδή το τέλος του 2024. Είναι μία κοστοβόρα διαδικασία, πήρε πολύ καιρό η στοιχειοθέτηση των προδιαγραφών η οποία πήρε πάρα πολύ καιρό, έπρεπε οι προδιαγραφές να έρθουν σε εμάς μετά από συνεννόηση του υπουργείου και της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας. Παρόλα αυτά είμαστε στη διαδικασία της ανάθεσης, να αγορασθεί το ραντάρ και μέχρι το τέλος του 2024 το ραντάρ θα είναι διαθέσιμο και σε λειτουργία».
Από την πλευρά του ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής της ACI EUROPE δήλωσε «Στα πλαίσια της 14ης ετήσιας συνάντησης των Διαχειριστών Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων (ACI EUROPE 14th Regional Airports Conference & Exhibition, RACE 2023), θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Fraport Greece, καθώς η δέσμευσή της στον κλάδο των αερομεταφορών και στην ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων είναι αξιέπαινη. Ο σκοπός του συνεδρίου είναι να ενώσει όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης σε ένα πολύ κοινό και συγκεκριμένο στόχο την ανάπτυξη τους και την εξυπηρέτηση ακόμα μεγαλύτερου αριθμού επιβατών. Πέρα από αυτό έχουμε μπροστά μας πολύ μεγάλες αλλαγές, όλο το κομμάτι της κλιματικής αλλαγής αυτές τις ημέρες έχουν ενωθεί όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια για να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις πάνω σε αυτά τα θέματα με δεδομένο ότι δεν υπάρχει κορωνοιός άρα όλοι είμαστε πολύ θετικοί για την εξέλιξη των πραγμάτων στην επιβατική κίνηση. Οι προκλήσεις είναι πάρα πολλές είναι οικονομικές κατά βάση όπως όλοι ξέρουμε υπάρχει το θέμα της εποχικότητας στην κίνηση των επιβατών και στόχος μας είναι να επεκταθεί ώστε να γίνει ακόμα πιο βιώσιμη η δουλειά των περιφερειακών αεροδρομίων. Μία άλλη πρόκληση είναι το κόστος και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος σε όλη την Ευρώπη με δεδομένες τις νέες ευρωπαικές νομοθεσίες, πρέπει όμως να πάμε σε διαφορετικές υποδομές από αυτές που υπάρχουν μέχρι στιγμής. Αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει σε αυξήσεις και αυτό από μόνο του είναι μία πρόκληση που πρέπει αντιμετωπιστεί. Οι τιμές είναι 26% πάνω στα αεροδρόμια σε σχέση με πέρυσι, παρόλα αυτά η επιβατική κίνηση δεν έχει μειωθεί και η ζήτηση που υπάρχει από τους επιβάτες είναι αυξημένη, θα δούμε πώς θα πάει τα επόμενα χρόνια. Στα επόμενα χρόνια βλέπουμε να υπάρχει λόγω της πράσινης μετάβασης μία αύξηση 5-10% όμως αυτό θα το δούμε σταδιακά».
Walter Goetz, Head of Commissioner Valean’s Cabinet: Το θέμα των τιμών είναι μία πρόκληση
Ο Walter Goetz, Head of Commissioner Valean’s Cabinet, στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Olivier Jankovec, Director General, ACI EUROPE δήλωσε ”λόγω του κορωνοιού ήταν πολύ δύσκολο να σταθούν οικονομικά τόσο οι αεροπορικές εταιρείες όσο και τα αεροδρόμια. Ο κανονισμός για την πρόσβαση στην αγορά προσφέρει πολλές ευκαιρίες και επιλογές, ωστόσο από το 2020 και μετά τον κορωνοιό ήταν δύσκολο με τα lock downs να υιοθετήσουμε αυτές τις πρακτικές.
Πρέπει να διαχειριστούμε το θέμα των τιμών, είναι μία δύσκολη πολιτική αλλά αυτές οι πολιτικές, θα πρέπει να εφαρμοστούν προσεκτικά. Εργαζόμαστε προσεκτικά προς αυτή την κατεύθυνση και έχουμε ήδη προτείνει νέες αεροπορικές αγορές όπως αυτή της Κορέας και της Κολομβίας. Ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός από τις τουρκικές αεροπορικές εταιρείες και από τις ινδικές αεροπορικές εταιρείες. Αυτό όμως δεν είναι αποτρεπτικό από το να ανοιχτούμε σε εκείνες τις αγορές. Για την Ινδία, για παράδειγμα, απαιτείται βίζα για τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλη η διαδικασία δεν είναι εύκολη, αλλά πρέπει να έχουμε ευκολότερες διαδικασίες για τα αεροδρόμια. Πολλά αεροδρόμια έχουν δυσκολίες, είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα, οι τιμές και οι κανονισμοί των αεροδρομίων. Η επιτροπή πρόκειται να εργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχει ανάγκη παροχής βοήθειας σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του ισχύοντος κανονισμού. Οι κανονισμοί είναι αυστηροί τόσο για τα αεροδρόμια όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες και οι περιορισμοί είναι μεγάλοι. Στην Αυστραλία γίνονται μελέτες από επιστήμονες οι οποίοι προσπαθούν να παρακολουθήσουν τις ρυθμιστικές αρχές για τα αεροδρόμια και τις εκθέσεις. Τα αεροδρόμια διαφέρουν όσον αφορά τους κανονισμούς και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο διστάζουμε να πάμε τώρα στην νέα οδηγία για τα αερολιμενικά τέλη”.
Olivier Jankovec και Walter Goetz
Αναφορικά με την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος έγινε μία ευρεία συζήτηση ανάμεσα στους Michal Nowak, Vice President for Europe and Central Asia, Embraer και στον Simon Newitt, Chief Commercial Officer, Heart Aerospace με συντονίστρια την Marylin Bastin, Head of Aviation Sustainability, Eurocontrol.
Simon Newitt: “Έχουμε σχεδιάσει ένα υβριδικό ηλεκτρικό αεροσκάφος, είναι ένα από τα βασικά μας βήματα προς την πράσινη ανάπτυξη και τα αεροδρόμια. Ξέρουμε τα προβλήματα αλλά είμαστε σε θέση να βρούμε λύσεις και να βρούμε τη φόρμουλα που θα λειτουργήσει στο ευρωπαϊκό οικοσύστημα”.
Από την πλευρά του ο Michal Nowak, ανέφερε ”σήμερα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το 15%-20% της τεχνολογίας που υπάρχει για να μειώσουμε το αποτύπωμα μας, οι απαιτήσεις στο κομμάτι της οικολογίας είναι πολλές και σημαντικές και θέλουμε να το αναδείξουμε σαν θέμα στους πελάτες μας και να εκπαιδεύσουμε την αγορά. Χρειαζόμαστε περισσότερη ανατρεπτική τεχνολογία. Ξοδεύουμε πολλά χρήματα και χρόνο για να κατανοήσουμε όλες αυτές τις τεχνολογίες. Το Energia είναι ένα οικογενειακό υβριδικό ηλεκτρικό σκάφος, το οποίο σχεδιάσαμε και το έχουμε βάλει σε ένα χρονοδιάγραμμα και αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε σε δύο προϊόντα. Το ένα θα βγει νωρίτερα και το άλλο αεροσκάφος χρειάζεται περισσότερο χρόνο”.
Michal Nowak και Simon Newitt
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα Χανιά προκειμένου να παρακολουθήσουν το συνέδριο, βρίσκονται 150 στελέχη από τις κοινότητες περιφερειακών αεροδρομίων σε ολόκληρη την Ευρώπη προκειμένου να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις. Παράλληλα, θα συμμετάσχουν σε θεματικά εργαστήρια, όπως αυτά που αφορούν τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ των αεροδρομίων, την καινοτομία, την δημιουργία ομάδων με έμφαση στη διαφορετικότητα και την συμπερίληψη, τις διαδικασίες και την αναγκαιότητα της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή.
Τα Χανιά φιλοξενούν όχι μόνο τη φετινή εκδήλωση αλλά το 2024 η πόλη θα αναλάβει την διοργάνωση του επόμενου συνεδρίου.