Μελετώντας τις εκθέσεις της Οικονομικής Επιτροπής, καθώς και του Τακτικού Ελέγχου των Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, διαπιστώνεται η ταύτιση πολλών θέσεων της παράταξής μας με τα αναγραφόμενα στις εκθέσεις.
Στις εκθέσεις της Οικονομικής Επιτροπής αναφέρονται ίδια έσοδα 8.181.250,48 ευρώ, λειτουργικά έξοδα 9.930.365,19 ευρώ, στα Αποτελέσματα Χρήσης παρουσιάζεται πλεόνασμα ύψους 38.805,91 ευρώ, ενώ περιλαμβάνονται και έξοδα από έργα που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια της αποκατάστασης ζημιών λόγω φυσικών καταστροφών ύψους 6.003.892,90 ευρώ, τα οποία καλύπτονται από ισόποση χρηματοδότηση.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω πως λόγω των καταστροφών αυτών, θα έπρεπε να είχε προγραμματιστεί ένας επανασχεδιασμός του Δήμου Πλατανιά, πράγμα το οποίο είχαμε υποσχεθεί στους Δημότες, προκειμένου να παρουσιαστεί μία καλύτερη εικόνα.
Αυτό ξεχάστηκε δυστυχώς από τη Δημοτική Αρχή.
Στην αναλυτική έκθεση τακτικού ελέγχου χρήσεως 2021 αναφέρονται τα παρακάτω:
«Κατά συνέπεια η εργασία μας έχει σχεδιαστεί σε δειγματοληπτική κυρίως βάση και δεν περιλαμβάνει λεπτομερή εξέταση όλων των συστημάτων λειτουργίας του Δήμου. Δεν αποτελεί επίσης μέσο εντοπισμού καταχρήσεων ή άλλων παραβάσεων που δεν σχετίζονται άμεσα με τις διαδικασίες του τακτικού ελέγχου.
Κατά τον έλεγχό μας, θεωρούμε σαν δεδομένο ότι όλες οι συναλλαγές του Δήμου έχουν καταχωρηθεί στα λογιστικά βιβλία και όλες οι ουσιώδεις πρόσθετες πληροφορίες μας έχουν δοθεί από τη διοίκηση και τα στελέχη του Δήμου, ώστε να σχηματίσουμε, μαζί με την έρευνα των βιβλίων και στοιχείων, γνώμη για τις Οικονομικές Καταστάσεις.
Επίσης θεωρούμε, με βάση τις γραπτές διαβεβαιώσεις που έχουμε λάβει, ότι σε όλα τα βασικά ζητήματα, όπως η επιλογή προμηθευτών για επενδύσεις και άλλες προμήθειες, οι διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξης των εσόδων, οι πληρωμές των εξόδων, η ορθή διάθεση των επιχορηγήσεων ανάλογα με το σκοπό που έχουν χορηγηθεί, αλλά και κάθε άλλο σχετικό θέμα, έχουν αντιμετωπιστεί από άποψη διαδικασιών και διαχείρισης με βάση τις διατάξεις του Δημοτικού Κώδικα (Ν. 3463/06) και η λογιστική τους αντιμετώπιση με βάση τις διατάξεις του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου για τους ΟΤΑ. (ΠΔ 315/99).
Είναι ευνόητο ότι για όλα τα πιο πάνω θέματα, ο έλεγχός μας υπεισήλθε σε σχετικές έρευνες, αλλά πρέπει να τονιστεί ότι οι έρευνες αυτές ήταν δειγματοληπτικές, με βάση τα ελεγκτικά πρότυπα που εφαρμόζονται από το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, τα οποία είναι σύμφωνα με τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα.
Ο τακτικός έλεγχος των Ορκωτών Ελεγκτών δεν υπεισέρχεται στη σκοπιμότητα των πράξεων που ελέγχει, αλλά στη νομιμότητά τους και μόνον».
Αναφορικά με τη ΔΕΥΑΒΑ, στην έκθεση αναγράφονται τα εξής:
«Κατά τη γνώμη μας, οι ανωτέρω σωρευμένες απαιτήσεις του Δήμου θα πρέπει να διευθετηθούν: α) με την οριστικοποίηση της μεταβίβασης των αντλιοστασίων στη διαχείριση της ΔΕΥΑΒΑ την οποία αφορούν και β) λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική δυσπραγία της ΔΕΥΑΒΑ λόγω των ειδικών οικονομικών συνθηκών των προηγούμενων ετών αλλά και τις ανάγκες της για χρηματοδότηση σε κάλυψη λειτουργικών της αναγκών, θα πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν οι ανωτέρω απαιτήσεις του Δήμου σε αύξηση της αξίας συμμετοχής του και η κεφαλαιοποίηση του χρέους της ΔΕΥΑΒΑ προς το Δήμο με αύξηση του κεφαλαίου της. Το ανωτέρω θεωρούμε αναγκαία ενέργεια εξυγίανσης της ΔΕΥΑΒΑ, ώστε να της δοθεί η δυνατότητα της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών της λειτουργίας της άρδευσης, γεγονός που θα προκύψει από την οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας αυτής.
Ο Δήμος στη χρήση 2021, όπως και την προηγούμενη, δεν τήρησε Αναλυτική Λογιστική (κοστολόγηση), η οποία είναι υποχρεωτική από το νόμο, λόγω αδυναμίας κύρια συγκέντρωσης αναλυτικών πληροφοριών κόστους, που οφείλεται και στη μη πλήρη μηχανογράφηση του συνόλου των υπηρεσιών του. Σημειώνουμε ότι, η τήρηση της αναλυτικής λογιστικής έχει σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να προσδιορίζονται με πληρότητα τα κόστη των βασικών λειτουργιών του Δήμου που εμφανίζονται στην Κατάσταση Λογαριασμού Αποτελεσμάτων Χρήσεως (κόστος αγαθών και υπηρεσιών, κόστος λειτουργίας διοίκησης και κόστος δημοσίων σχέσεων) καθώς επίσης και τα αναλυτικά κόστη των προσφερόμενων υπηρεσιών του Δήμου (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός, τεχνικά έργα, πράσινο, κοινωνική πολιτική, πολιτισμός αθλητισμός κλπ) στη χρήση και την πλήρη συσχέτιση κόστους και εσόδου για τα ανταποδοτικά τέλη».
Σε άλλο σημείο, αναφέρονται τα κάτωθι από την ορκωτή λογίστρια:
«Από τον έλεγχό μας προέκυψε ότι, συνεχίζεται και στην παρούσα χρήση η μη ολοκλήρωση και οριστικοποίηση της πάγιας περιουσιακής κατάστασης του Δήμου, με αποτέλεσμα να περιλαμβάνονται στις οικονομικές καταστάσεις της 31/12/2021 του Δήμου, ακίνητα με αξία διαχειριστικής μνείας 0,01 €, χωρίς να έχουν υπολογισθεί οι αντικειμενικές αξίες ή το κόστος κτήσης αυτών».
Από το γεγονός αυτό συμπεραίνουμε πως τα οικονομικά στοιχεία που παρουσιάζονται, δεν είναι τα πραγματικά.
Η ορκωτή ελέγκτρια λογίστρια κάνει αναφορά στις δύο εταιρείες, ΕΑΛΟ και ΑΛΜΑ ΑΕ.
Η εταιρεία ΕΑΛΟ έχει Διοικητικό Συμβούλιο και αναμένουμε από τη Διοίκηση απολογισμό, από την ημέρα που ορίστηκε.
Αναφορικά με την ΑΛΜΑ ΑΕ αναφέρεται πως η αίτηση έγινε αποδεκτή με την υπ’ αριθμ. 63/2019 απόφαση του μονομελούς Πρωτοδικείου Χανίων. Αλλά διοίκηση δεν υφίσταται.
Η ορκωτή ελέγκτρια λογίστρια αναφέρει πως απευθύνθηκαν στην τεχνική υπηρεσία του Δήμου με το υπ’ αριθμ. 1267/30-1-23 έγγραφο ζητώντας πληροφορίες για τα ολοκληρωμένα έργα, τα υπό εξέλιξη έργα, για τα πιστοποιημένα και μη τιμολογημένα τμήματα έργων κατά την 31/12/21. Μέχρι χορήγησης της παρούσας δεν έλαβαν από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου επίσημη απάντηση για τα ανωτέρω ζητήματα.
Επιπλέον, αναφέρει πως για διαχειριστικούς λόγους θα πρέπει να τηρούνται λογιστικές-διαχειριστικές αποθήκες και ορισμός υπεύθυνων διαχειριστών, οι οποίοι θα παρακολουθούν και θα συμπληρώνουν τα απαιτούμενα παραστατικά.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρονται τα παρακάτω:
«Ο Δήμος στη χρήση 2021, όπως και την προηγούμενη, δεν τήρησε Αναλυτική Λογιστική (κοστολόγηση), η οποία είναι υποχρεωτική από το νόμο, λόγω αδυναμίας συγκέντρωσης αναλυτικών πληροφοριών κόστους, που οφείλεται και στη μη πλήρη μηχανογράφηση του συνόλου των υπηρεσιών του. Σημειώνουμε ότι, η τήρηση της αναλυτικής λογιστικής έχει σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να προσδιορίζονται με πληρότητα τα κόστη των βασικών λειτουργιών του Δήμου που εμφανίζονται στην Κατάσταση Λογαριασμού Αποτελεσμάτων Χρήσεως (κόστος αγαθών και υπηρεσιών, κόστος λειτουργίας διοίκησης και κόστος δημοσίων σχέσεων) καθώς επίσης και τα αναλυτικά κόστη των προσφερόμενων υπηρεσιών του Δήμου (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός, τεχνικά έργα, πράσινο, κοινωνική πολιτική, πολιτισμός αθλητισμός κλπ) στη χρήση και την πλήρη συσχέτιση κόστους και εσόδου για τα ανταποδοτικά τέλη».
Στα προαναφερόμενα αποσπάσματα των εκθέσεων της Οικονομικής Επιτροπής και των Ορκωτών ελεγκτών έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στο παρελθόν ως παράταξη.
Δεν έχει πραγματοποιηθεί καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δήμου, με αποτέλεσμα να μην παρουσιάζεται η αξία της στις οικονομικές καταστάσεις.
Θα πρέπει να υπάρχει το Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας και θα πρέπει να καταγραφούν όλα τα κτίσματα, τα οικόπεδα, καθώς και οι βοσκότοποι.
Οι φυσικές καταστροφές που προκλήθηκαν το 2019 συνέβαλαν αδιαμφισβήτητα στην προβολή σας. Αυτό το αναφέρω με σεμνότητα, ώστε να μην παρεξηγηθώ.
Μετά τις ζημιές που προκλήθηκαν λόγω των φυσικών καταστροφών, ακολούθησαν εκλογές και δεδομένου ότι μας δόθηκε η ευκαιρία, οφείλαμε να πράξουμε αναλόγως προκειμένου να αλλάξει αυτός ο τόπος που ονομάζεται Δήμος Πλατανιά (όλοι γνωρίζουμε πως δόθηκαν τριάντα εκατομμύρια ευρώ).
Σήμερα συνειδητοποιούμε πως δυστυχώς δεν έχει γίνει τίποτα, τα έργα βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη με το ρυθμό που εσείς γνωρίζετε καλύτερα.
Σας προκαλώ λοιπόν να προγραμματίσουμε ένα Δημοτικό Συμβούλιο με θέμα «Έργα καταστροφών-Χρηματοδοτήσεις».
ΕΑΛΟ: Μιας και έχει διοίκηση, ζητούμε να παραθέσει στο Δημοτικό Συμβούλιο έναν απολογισμό. Την αποκλειστική ευθύνη για το γεγονός πως δεν υπάρχει κανένας απολογισμός από τη διοίκηση της επιχείρησης, φέρει η Δημοτική Αρχή.
ΑΛΜΑ ΑΕ: Τελικά βρέθηκε το μισθωτήριο που αναζητούσε ο δικηγόρος; Σε τι σημείο βρίσκεται η υπόθεση αυτή; Γιατί δεν έχει οριστεί διοίκηση;
Το γεγονός αυτό μας προβληματίζει και μας οδηγεί στη σκέψη πως ίσως γίνεται σκόπιμα.
Η ορκωτή ελέγκτρια ισχυρίζεται πως θα πρέπει να τηρούνται λογιστικές/διαχειριστικές αποθήκες.
Η αναλυτική λογιστική αποθήκη, η οποία είναι υποχρεωτική από το νόμο, δεν τηρείται όπως προαναφέραμε, με αποτέλεσμα τα χρήματα που χάνονται να είναι πάρα πολλά.
Δεν τη θέλετε.
Ασφαλώς και δε σας βολεύει για τους δικούς σας λόγους.
Λόγω του τρόπου διαχείρισής σας, τα χρήματα που χάνονται λόγω του τρόπου διαχείρισής σας είναι εκατομμύρια.
Αλήθεια, πού αλλού χάνονται πέρα από την προηγούμενη αναφορά μας;
Α) Από τη ναυαγοσωστική προστασία
Β) Σάρωση
Γ) Λογιστική/διαχειριστική αποθήκη όπως προαναφέραμε
Δ) Συνεργεία για συντήρηση αυτοκινήτων και κτιρίων
Είναι γεγονός πλέον πως δεν προσπαθείτε να δώσετε λύση με την κατασκευή κτιρίων, προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα στέγης του Δήμου, υπηρεσιών, συνεργείων κ.α, ώστε να μειωθούν τα έξοδα των ενοικίων που πληρώνουμε.
Ξοδεύετε χρήματα για την αντιμετώπιση της καθημερινότητας (δημοτική και αγροτική οδοποιία-ύδρευση-άρδευση-φωτισμός-λακκούβες-κοπή κλαδιών και άλλα) που δυστυχώς δεν πιάνουν τόπο.
Συναντήσατε τους τοπικούς και λάβατε κάποια μηνύματα.
Μόνο με αυτεπιστασία λύνονται αυτά τα προβλήματα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Το κόστος θα ήταν το ένα τρίτο σε σχέση με τον τρόπο που εσείς εφαρμόζετε.
Κάναμε συνεχώς αναφορά για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και για παρόχους και κάνατε πως δεν καταλαβαίνατε.
Μα χάνονταν πάρα πολλά χρήματα.
Οι προτάσεις μας δεν έβρισκαν ανταπόκριση και εσείς αδιαφορούσατε. Και ενώ δεν εισακουγόμασταν, εσείς δεν πράττατε αναλόγως, προκειμένου να μη φθάσουμε σε αδιέξοδο λόγω του αυξημένου κόστους της ενέργειας.
Ο απολογισμός, ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσης είναι μία συνέχεια και ορθό είναι ο ισολογισμός να είναι ισοσκελισμένος. Το αποτέλεσμα όμως θα πρέπει να συνάδει και με τις προσδοκίες των Δημοτών μας.
Το ζήτημα του χρηματικού ποσού που χάνεται λόγω του λανθασμένου τρόπου διαχείρισης των επιχειρήσεων ΚΕΔΗΠ,ΔΕΥΑΒΑ,ΝΠΔΔ,ΔΙΚΤΥΝNΑ, πιστεύουμε θα μας δοθεί η ευκαιρία στο άμεσο μέλλον να το συζητήσουμε εκ νέου.
Πείτε μας τι κάνετε για την προβολή του Δήμου Πλατανιά (υλοποιήσατε κάτι από αυτά που λέγαμε όταν συναντιόμασταν στις επιτροπές για την τουριστική προβολή;)
Τα ξενοδοχεία δεν έχουν πληρότητα και ειδικά τα μικρά σημειώνουν καθοδική τάση.
Πολιτιστικοί σύλλογοι-Αθλητικά σωματεία: Ζητάμε ισομερή κατανομή χρημάτων.
Υδρονομείς: Να αυξήσετε τους μισθούς τους, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητά τους και να κάνουν τη δουλειά τους πιο αποτελεσματικά. Όχι να προσλαμβάνετε υπεράριθμους, οι οποίοι επί της ουσίας δε χρειάζονται.
Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό, εσείς το γνωρίζετε.
Ξεχάσατε να ασχοληθείτε με τους κάθετους δρόμους που ενώνουν την ενδοχώρα με την παραλιακή ζώνη προκειμένου να δοθεί ζωή στην ενδοχώρα. Όπως επίσης και τις αναπλάσεις στην παραλιακή ζώνη, τα πεζοδρόμια, το φωτισμό, τη διάβρωση της ακτής.
Το σημαντικότερο όλων βέβαια είναι οι απευθείας αναθέσεις.
Οφείλετε να απολογηθείτε στους Δημότες για όλα αυτά που προανέφερα. Πόσα χρήματα χάνονται για όλα αυτά που ανέφερα; Και πού πηγαίνουν;
Αποδεικνύεται για πολλοστή φορά πως δεν επιθυμείτε και δεν καταφέρνετε να ανταποκριθείτε στις ανάγκες των Δημοτών.
Κύριε Δήμαρχε,
Τόσα χρόνια δεν ακούτε τις προτάσεις που κάνουμε πλην ελαχίστων. Δε θα έπρεπε όμως να ακούτε τους ορκωτούς ελεγκτές λογιστές, ώστε να διορθώσετε μερικά από τα επαναλαμβανόμενα σφάλματά σας, τα οποία ειπώθηκαν και στο σημερινό συμβούλιο;
Κύριοι,
Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφέρω πως μόνο η παράταξή μας είναι ικανή να πραγματοποιήσει τη διαχείριση που εξυπηρετεί τις ανάγκες του εκάστοτε Δημότη, διότι οι άνθρωποι που την απαρτίζουν κατέχουν γνώση, εμπειρία και όρεξη για δουλειά.
Με εκτίμηση,
Επικεφαλής Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Δήμου Πλατανιά,
Ντουντουλάκης Μανώλης