Με βάσει την εμπειρία μου σαν Διευθυντής Β/μιας Εκπ/σης την περίοδο 2010-2013 έχω να επισημάνω τα εξής.
Με απόφαση της τότε Υπουργού Παιδείας κας Άννας Διαμαντοπούλου, ιδρύθηκε Γυμνάσιο στη Γαύδο (ως παράρτημα του Γυμνασίου Χώρας Σφακίων) το οποίο λειτούργησε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2010-11. Στους προβληματισμούς μας για το που θα λειτουργήσει το Γυμνάσιο αλλά και για την στελέχωση του Γυμνασίου, οι κάτοικοι της Γαύδου και κυρίως ο Ιερέας του Νησιού –και με προσωπική του παρουσία στα Γραφεία της Β/μιας- μας διαβεβαίωναν (εμένα και τον Περιφερειακό Δντή Κρήτης κ. Κλεινάκη) ότι δεν υπάρχει πρόβλημα κτιριακό για την στέγαση του Γυμνασίου και ότι για τους συναδέλφους που θα αναλάβουν υπηρεσία στη Γαύδο καθ’ όλο το διδακτικό έτος θα τους διέθεταν δωρεάν τα δωμάτια για την αξιοπρεπή διαμονή τους. Δυστυχώς μείνανε μόνο στα λόγια. Λίγο μετά τα Χριστούγεννα οι συνάδελφοι να έψαχναν να βρουν δωμάτια διαμονής, φυσικά με το αζημίωτο. Όσο για το κτιριακό, σε γενομένη σύσκεψη τον Φλεβάρη του 2011 στην Αθήνα με τους Δ/ντές Α/μιας και Β/μιας Εκπ/σης και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης από όλη την Ελλάδα στο Υπουργείο Παιδείας, τον λόγο ζήτησε δημοτική σύμβουλος της Γαύδου (η οποία κατοικούσε στην Αθήνα) και κατηγόρησε την Υπουργό Παιδείας γιατί δεν είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες ανέγερσης κτιρίου για το Γυμνάσιο Γαύδου (ενώ μας είχαν διαβεβαιώσει ότι δεν θα υπάρξει κτιριακό πρόβλημα για τη στέγαση του Γυμνασίου).
Και ερχόμαστε τώρα στο αίτημα για την επαναλειτουργία του Γυμνασίου Γαύδου. Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις:
Η μία όψη είναι τα δύο παιδιά της Γαύδου, που έχει υποχρέωση η πολιτεία να τους παρέχει την υποχρεωτική 9ετή εκπαίδευση. Και που εάν δεν ιδρυθεί Γυμνάσιο στη Γαύδο είναι υποχρεωμένα να «ξεριζωθούν» από τον τόπο τους.
Η άλλη όψη είναι η στελέχωση του Γυμνασίου, εάν ιδρυθεί. Οι καθηγητές που τοποθετούνται είναι αναπληρωτές (δεν προβλέπονται μόνιμες οργανικές θέσεις). Εάν ένας αναπληρωτής δεν αποδέχεται τον διορισμό του –όταν έρθει η σειρά του- χάνει την δυνατότητα διορισμού του για 2 έτη, με αποτέλεσμα να υποχωρεί στην επετηρίδα και ουσιαστικά να διακυβεύεται η επαγγελματική του σταδιοδρομία. Συνήθως οι προς διορισμό έχουν οικογένειες (συζύγους και παιδιά) και εάν αποδεχθούν τον διορισμό τους κινδυνεύει η οικογενειακή γαλήνη και ισορροπία. (Την περίοδο της θητείας μου αρκετές μητέρες ενός, δύο και τριών παιδιών αρνήθηκαν να αναλάβουν υπηρεσία με αποτέλεσμα για 2 χρόνια να μην μπορούσαν να διεκδικήσουν θέση αναπληρωτή και την υποχώρηση τους στην επετηρίδα).
Υπάρχει λύση στο παραπάνω πρόβλημα; Και βεβαίως υπάρχει. Εάν αποφασισθεί η λειτουργία Γυμνασίου στη Γαύδο (που προφανώς θα γίνει κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας), να προκηρύσσονται θέσεις εκτός επετηρίδας (κατά παρέκκλιση των ισχυόντων για τους αναπληρωτές) για τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να στελεχώσουν το συγκεκριμένο Γυμνάσιο και να διασφαλίζεται η αξιοπρεπής διαμονή τους (λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που ισχύουν στην συγκεκριμένη περιοχή)
Όταν μιλάμε για στήριξη των οικογενειών, δεν μπορούμε να στηρίζουμε τις μεν και να διαλύουμε τις δε.
ΥΓ1. Σε καμιά των περιπτώσεων δεν ευθύνεται η λειτουργία Γυμνασίου στη Γαύδο για το δημογραφικό της πρόβλημα. Το 2010-11 ξεκίνησε για 3 χρόνια η λειτουργία Γυμνασίου (με 6 μαθητές), χωρίς να βελτιωθεί το δημογραφικό της πρόβλημα.
ΥΓ2. Δεν αναφέρομαι σε παιδαγωγικά θέματα. Αυτά είναι θέματα εξειδικευμένων παιδαγωγών, που μπορούν να αναλύσουν.
Γιάννης Κανδαράκης – Μαθηματικός
Πρώην Διευθυντής Δ/θμιας Εκπ/σης Ν.Χανίων