Ένα ουκ ευκαταφρόνητο ποσό οφείλει το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προς την ΑΝΕΝΔΥΚ, που εξυπηρετεί “άγονες” γραμμές έναντι αποζημίωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρία έχει να δει το… άγονο χρώμα του χρήματος από τον περασμένο Απρίλιο!
Οι οφειλές αυτές έχουν αυξηθεί μέσα στο 2022, κυρίως λόγω της ενεργειακής κρίσης και των όσων “κενών” καλείται να καλύψει η Κυβέρνηση.
Συνολικά, οι οφειλές του ΥΕΝ ξεπερνούν τα 80 εκατ. ευρώ στις ακτοπλοϊκές εταιρίες που κάνουν δρομολόγια σε “άγονες” γραμμές.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ot.gr, οφείλεται στο γεγονός ότι τα χρήματα που προορίζονται για την αποζημίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών αντλούνται από τον «κουβά» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ο οποίος «στερεύει» λόγω των απανωτών κρίσεων (πανδημία, ενεργειακή κρίση κ.λπ.), με αποτέλεσμα, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, τα κεφάλαια να διατίθενται με κριτήριο το πόσο «ισχυρό» είναι το κάθε υπουργείο και όχι οι πραγματικές ανάγκες.
Η ένταξη των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στο ΠΔΕ ανακοινώθηκε από τον υπουργό ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη στις 18 Σεπτεμβρίου του 2019 μαζί με την επέκταση κατά 40 εκατ. ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης, η οποία έφθανε πλέον τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν ως τότε. Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται, είχε τονίσει ο υπουργός, ανακοινώνοντας την ένταξη τους στο ΠΔΕ.
Επιπροσθέτως, οι άγονες γραμμές της χώρας χρηματοδοτούνται ως επαναλαμβανόμενη δράση για τα επόμενα έτη, με διασφαλισμένους πόρους και με την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση, αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν.
Ωστόσο, τελικά το «μοντέλο» αυτό φαίνεται ότι δεν «δουλεύει» σε περιόδους κρίσης, που οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται, πως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου.
Όπως εξηγούν, η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών είναι α ανελαστική δαπάνη και εξυπηρετεί και εθνικούς και κοινωνικούς σκοπούς και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Eνα σημαντικό μέρος των αποζημιώσεων αυτών (πάνω από 48 εκατ. ευρώ) τις αναμένει ο όμιλος της Attica Group. Ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος της χώρας με σχετική επιστολή προς τον κ. Πλακιωτάκη διαμαρτύρεται έντονα για την καθυστέρηση στην καταβολή αποζημιώσεων ενώ δεν διστάζει να κάνει λόγο και για μεροληπτική συμπεριφορά καθώς διαπιστώνει ότι άλλες εταιρείες λαμβάνουν αποζημιώσεις για «προσφάτως τιμολογημένες υπηρεσίες». Η Attica Group υποστηρίζει ότι «έχειν λαμβάνειν» οφειλές από τον Φεβρουάριο του 2021 για δρομολόγια που εκτελέσθηκαν τον Ιανουάριο του 2021.
Οι καθυστερήσεις στην καταβολή αποζημιώσεων φαίνεται να έπαιξε τον ρόλο της και στο γεγονός ότι στο διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στις 20 Οκτωβρίου στο υπουργείο Ναυτιλίας για την εξυπηρέτηση «άγονων γραμμών» για τη νέα δρομολογιακή περίοδο 1/11/2022-31/10/2023, δεν εκδηλώθηκε κανένα ενδιαφέρον σε δυο πολύ μεγάλες και ιδιαίτερα «ενεργοβόρες» (μεγάλη κατανάλωση καυσίμων) άγονες αυτές της Κασοκαρπαθίας και του Βορείου Αιγαίου (από Πειραιά για Καβάλα, μέσω Σάμου, Χίου, Μυτιλήνης).
Τις γραμμές του Βορείου Αιγαίου εξυπηρετεί τώρα η Attica Group , η οποία θα συνεχίσει να τις εκτελεί μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και πάντως μέχρι 28/02/2023. Για την Κασοκαρπαθία ο κ. Πλακιωτάκης είχε υποσχεθεί αναβάθμιση της, με πλοίο κατηγορίας Β, που όμως τελικά δεν εμφανίσθηκε στον διαγωνισμό. Προς το παρόν πάντως την συγκεκριμένη γραμμή θα εξυπηρετεί και πάλι το «Πρέβελης» μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και σε κάθε περίπτωση μέχρι την 28/2/2023.