Ο μεγάλος όγκος φακέλων που έχει να διεκπεραιώσει η Υπηρεσία Δόμησης Χανίων και κυρίως οι υποθέσεις κατά παρέκκλιση δόμησης μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου είναι τόσες πολλές που ήδη, όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες του Parakritika.gr, πολιτικοί μηχανικοί προσανατολίζονται -αν δεν το έχουν ήδη κάνει- να προχωρήσουν σε αγωγές κατά της Υπηρεσίας.
Κι ενώ ακόμη είναι άγνωστο τι αναφέρει ο κ. Γιάννης Στρογγυλός στην 4σέλιδη επιστολή παραίτησής του, φαίνεται πως η ΥΔΟΜ αδυνατεί να τα καταφέρει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου με το υπάρχον προσωπικό. Τα “δομικά” αυτά κενά και αγκυλώσεις της Υπηρεσίας προφανώς και εντοπίζει στην επιστολή του ο κ. Στρογγυλός, για τα οποία καταλογίζονται -μεταξύ άλλων- και πολιτικές ευθύνες.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του b2green.gr, o Ν. 4495/2017 (ΦΕΚ Α 167/03.11.2017) «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», όπως αναθεωρηθείς ισχύει σήμερα, επέφερε καθοριστικές αλλαγές στη διαδικασία έκδοσης, ελέγχου και στις κατηγορίες των οικοδομικών αδειών.
Η οικοδομική άδεια είναι (εκτελεστή) ατομική διοικητική πράξη που επιτρέπει τη δυνατότητα εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών σε οικόπεδο/γήπεδο.
Η αρμοδιότητα έκδοσης οικοδομικής άδειας, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες (πραγματικές και νομικές) για αυτή, είναι δέσμια (ΣτΕ 2861/2013, 723/2012 κλπ.). Εκδίδεται, εφόσον συμφωνεί με τους κανόνες του πολεοδομικού δικαίου, του δικαίου της δόμησης και εν γένει του δημοσίου δικαίου.
Τα όργανα της πολεοδομικής αρχής οφείλουν να ελέγχουν τη συμφωνία των στοιχείων που συνοδεύουν την αίτηση προς τις εκάστοτε ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις τόσο κατά τη χορήγηση οικοδομικής άδειας για την ανέγερση νέας οικοδομής όσο και κατά τη χορήγηση ή την αναθεώρηση άδειας για τη νομιμοποίηση υφισταμένης ή αυθαίρετης κατασκευής
Συνεπώς, στοιχειοθετείται παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, επί μη έκδοσής της, ενώ δύναται να ζητηθεί και με αγωγή αποζημίωση για την καθυστέρηση.