Καμία υπερβολή δεν έχει ο τίτλος, καθώς το νομοσχέδιο που προωθείται προς ψήφιση στη Βουλή και ήταν προς διαβούλευση μέχρι και τις αρχές του μηνός, ουσιαστικά καταργεί τις περιφερειακές υπηρεσίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, με την δημιουργία της “Αθηνοκεντρικής” Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.
Κι αυτό γιατί οι αερολιμενικοί που προβλέπεται να απασχοληθούν στη νέα υπηρεσία θα είναι όλοι στην Αθήνα. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, το αεροδρόμιο των Χανίων, που αυτή τη στιγμή απασχολεί πέντε αερολιμενικούς, δεν θα έχει πλέον κανέναν!
Το ερώτημα λοιπόν που ανακύπτει λοιπόν είναι εύλογο! Ποιος θα ασκεί τον έλεγχο στη λειτουργία του αεροδρομίου; Ο ίδιος ο διαχειριστής του, που είναι η Fraport Greece και όχι πλέον η οποιαδήποτε υπηρεσία του ελληνικού κράτους, διά της φυσικής της παρουσίας σε κάθε περιφερειακό αερολιμένα;
Χαρακτηριστικά, σε ανακοίνωση της ΟΣΥΠΑ αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
Με το Σχέδιο Νόμου, καταργούνται οι υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες το προσωπικό της ΥΠΑ που είχε τοποθετηθεί στην ΑΠΑ επανέρχεται αυτοδικαίως στην ΥΠΑ χωρίς όμως να υπάρξει και η ανάλογη ρύθμιση μεταφοράς των οργανικών τους θέσεων .
Ουσιαστικά δηλαδή καταργούνται θέσεις οι οποίες καλύφτηκαν πριν από χρόνια μέσω ΑΣΕΠ, με αυστηρή εξειδίκευση του προσωπικού. Οι αερολιμενικοί πλέον δεν θα έχουν κανένα αντικείμενο εργασίας και είναι πιθανή μετάταξή τους σε άλλη υπηρεσία του Δημοσίου, αν όχι να απολυθούν, λόγω των υψηλών προσόντων που έχουν έτσι κι αλλιώς.
Θεωρούμε ότι το εν λόγω Σχέδιο Νόμου , θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη Χώρα μας, σε μία δύσκολη ιστορικά στιγμή, με τις καθημερινές Τουρκικές προκλήσεις και ανοίγει το δρόμο της ιδιωτικοποίησης, σε μια υπηρεσία την οποία έχουν αποφανθεί πολλές φορές στο παρελθόν τα ανώτατα όργανα της δικαιοσύνης της Χώρας μας ως προς τους λόγους που πρέπει να είναι αμιγώς Δημόσια Υπηρεσία και όχι εξαρτώμενη από άλλους μη ελεγχόμενους παράγοντες, καταλήγει η ανακοίνωση της ΟΣΥΠΑ.
Από πλευράς του, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών της ΥΠΑ (ΠΣΑΥΠΑ) έχει κατ’ επανάληψη επισημάνει, με σειρά έγγραφων ενημερώσεων και εμπεριστατωμένων αναλύσεων προς το Υπουργείο, την αναγκαιότητα όχι μόνο της ύπαρξης της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία ρητά θεσπίζεται στο ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και της επαρκούς στελέχωσης αυτής, προκειμένου να επιτελεί πραγματικά και επί της ουσίας το εποπτικό και κανονιστικό της έργο.
Πώς είναι δυνατόν να μην εκπληρωθεί η συμβατική υποχρέωση του Κράτους έναντι του Επενδυτή αλλά κυρίως έναντι του ελληνικού λαού και του ξένου επιβάτη για τη διασφάλιση της ασφάλειάς του, της προστασίας του και των δικαιωμάτων του;, επισημαίνει ο ΠΣΑΥΠΑ, με αφορμή το γεγονός ότι τον Οκτώβριο λήγει και η περίοδος χάριτος των 42 μηνών για την Fraport Greece, προσθέτονας… Δικαιολογείται άραγε να προσδοκούμε ότι ο ιδιώτης φορέας διαχείρισης (Φραπορτ), χωρίς τη συνδρομή και εποπτεία του κράτους όχι μόνο σε κεντρικό, αλλά και σε τοπικό επίπεδο, θα ανταποκριθεί σε τυχόν έκτακτες καταστάσεις που μπορεί να ανακύψουν σε σχέση με τα εθνικά θέματα, δεδομένης της κρισιμότητας των συγκεκριμένων υποδομών;
Αντίθετη εμφανίζεται και η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ), που ζητά η ΑΠΑ να έχει μόνο εποπτικές αρμοδιότητες και ο διοικητής και τα μέλη της να επιλέγονται με εγγυήσεις πλήρους διαφάνειας. Επίσης, η ΥΠΑ να αποτελεί αυτοτελή δημόσια υπηρεσία με αρμοδιότητες αποκλειστικά και μόνο παρόχου υπηρεσιών αεροναυτιλίας, διοικητική, οικονομική και περιουσιακή αυτοτέλεια και αυτοτελή προϋπολογισμό, ισολογισμό, απολογισμό. Ακόμη οι Ελεγκτές διεκδικούν όλα τα χρήματα που αποδίδονται από το EUROCONTROL να εισπράττονται από την ΥΠΑ, να τα διαχειρίζεται η ΥΠΑ, να καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο ανάγκες της αεροναυτιλίας και τυχόν υπόλοιπα να παραμένουν στον ειδικό αποθεματικό λογαριασμό της ΥΠΑ, για την κάλυψη της μείωσης των εσόδων του Παρόχου σε περιόδους τυχόν αιφνίδιας μείωσης της αεροπορικής κίνησης.
Ωστόσο, από πλευράς του ο ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) φαίνεται πως συμφωνεί με τις αλλαγές που επέρχονται με το νέο νομοσχέδιο. Σε επιστολή του επισημαίνει ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου κινείται στη σωστή κατεύθυνση και δημιουργεί προσδοκίες αποτελεσματικότερης διαχείρισης και ανάπτυξης τόσο του κανονιστικού και ρυθμιστικού πλαισίου των αερομεταφορών στη χώρα, όσο και της παροχής αποδοτικότερων υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Να σημειωθεί βέβαια ότι ο διαχωρισμός ΥΠΑ και ΑΠΑ δεν έγινε σήμερα, έχει γίνει από το 2016 με τον ν. 4427/2016, είχαν εκδοθεί και τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα και έμεναν μόνο οι Υπουργικές Αποφάσεις.