Από τις μία οι αρμοδιότητες που δεν τους έχουν δοθεί και από την άλλη το οικονομικό αδιέξοδο, καθώς δεν έχουν λάβει ούτε καν την πάγια προκαταβολή που προβλέπεται από το νόμο, έχουν φέρει στα όριά τους τις Δημοτικές Κοινότητες, μέλη των οποίων έχουν ήδη εκφράσει την πρόθεσή τους να διαμαρτυρηθούν έντονα σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων. Σε συνδυασμό με το ότι έχουν ληφθεί αποφάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο, που αφορούν τις Κοινότητες, χωρίς να έχουν καν ψηφίσει οι πρόεδροί τους, συνιστά ένα “περίεργο” μίγμα που κανείς δεν ξέρει τι συνέπειες θα έχει αν… σκάσει.
Χαρακτηριστική η αντίδραση από τον Δήμαρχο Χανίων, Παναγιώτη Σημανδηράκη σε συνέντευξη που παραχώρησε πριν από λίγες ημέρες στο ΧΑΝΙΑ LIVE TV, όταν του ζητήθηκε να απαντήσει σε σχετικό ερώτημα που αφορούσε την εγκυρότητα των αποφάσεων και αν δύναται να προσβληθούν στην Αποκεντρωμένη από τα μέλη κάποιας Κοινότητας. Όπως επίσης και η παρουσία του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, Γιώργου Φραγκιαδάκη και του του προσφάτως ορισθέντος για θέματα Δημοτικών Κοινοτήτων Αντιδημάρχου, Νίκου Χαζιράκη, στην συνεδρίαση της Δ.Κ. Χανίων, με μοναδικό θέμα την ενημέρωση για το τι ισχύει τελικά με τη λειτουργία των Κοινοτήτων.
Χάνεται η πάγια προκαταβολή
Εκτός των αρμοδιοτήτων που ουσιαστικά και τυπικά δεν έχουν δοθεί στις Δημοτικές Κοινότητες, μείζον είναι και το οικονομικό θέμα που έχει προκύψει με τη μη καταβολή της πάγιας προκαταβολής, που έχει θεσπιστεί διά νόμου από τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Και μάλιστα, δεν μπορούν να λάβουν τον πρώτο μήνα, καθώς η εγκύκλιος δεν έχει αναδρομική ισχύ μετά την πάροδο πέντε μηνών. Το Parakritika.gr επικοινώνησε με τρεις προέδρους Δημοτικών Κοινοτήτων, οι οποίοι επιβεβαίωσαν ότι δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ από την πάγια προκαταβολή. Μπορεί να μην απαιτείται καμία απολύτως παρέμβαση από πλευράς Δημοτικής Αρχής, ωστόσο, όπως παρατίθεται σχετικά, απαιτείται μία απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
Στην εγκύκλιο, που φέρει την υπογραφή του Υφυπουργού Εσωτερικών, Θεόδωρου Λιβάνιου, με ημερομηνία 5 Σεπτεμβρίου 2019, αναφέρονται τα εξής:
1. Το ύψος της πάγιας προκαταβολής για κάθε κοινότητα, ανάλογα με τον πληθυσμό της, ανέρχεται στο ποσό των:
α) Χιλίων (1.000) ευρώ για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό έως και τριακόσιους (300) κατοίκους.
β) Δυο χιλιάδων (2.000) ευρώ για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν έως και δυο χιλιάδες (301-2.000) κατοίκους.
γ) Τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από δυο χιλιάδες έναν έως και δέκα χιλιάδες (2.001-10.000) κατοίκους.
δ) Έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από δέκα χιλιάδες έναν έως και πενήντα χιλιάδες (10.001-50.000) κατοίκους.
ε) Οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000) κατοίκων.
2. Υπόλογος για τη διαχείριση της πάγιας προκαταβολής, στο όνομα του οποίου θα εκδοθεί το σχετικό χρηματικό ένταλμα και ο οποίος θα ενεργεί τις πληρωμές σε βάρος αυτής, είναι ο πρόεδρος της κοινότητας (αρθ. 82 παρ. 2 περ. ια΄ ν. 3852/2010), όταν αυτή έχει μόνιμο πληθυσμό έως και τριακόσιους (300) κατοίκους και ο πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας όταν αυτή έχει μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν (301) κατοίκους και άνω (αρθ. 81 περ. δ΄ ν. 3852/2010). Ο υπόλογος διενεργεί τις πληρωμές, χωρίς να απαιτούνται έγγραφες εντολές του δημάρχου.
3. Τα ποσά της πάγιας προκαταβολής κατατίθενται σε πιστωτικά ιδρύματα που εποπτεύει η Τράπεζα της Ελλάδος, σε λογαριασμούς ειδικού σκοπού που ανήκουν στον οικείο δήμο για κάθε κοινότητα ξεχωριστά, μετά από πρόταση των υπόλογων διαχειριστών και απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Υπεύθυνοι κίνησης των λογαριασμών είναι ο υπόλογος πρόεδρος της κοινότητας ή ο πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας ή οι αναπληρωτές αυτών που είναι υπάλληλος ή υπάλληλοι του οικείου δήμου. Οι ανωτέρω ορίζονται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
4. Από την πάγια προκαταβολή μπορεί να πληρώνεται οποιαδήποτε δαπάνη σχετίζεται με τις αρμοδιότητες που απονέμει ο νόμος στις κοινότητες ή μεταβιβάζει σε αυτές το δημοτικό συμβούλιο, όπως:
α) Η δαπάνη για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης (ν. 3852/2010, άρθρο 82 περίπτ. γ΄).
β) Η δαπάνη για την επείγουσα αποκατάσταση βλαβών στο δημοτικό δίκτυο ηλεκτροφωτισμού (ως άνω περίπτ. δ΄).
γ) Η δαπάνη για επείγουσες εργασίες επισκευής των οργάνων και γενικά των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών, όταν πρόκειται για βλάβες που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των παιδιών (ως άνω περίπτ. ε΄).
δ) Η δαπάνη για επείγουσες εργασίες καθαρισμού οδών, πλατειών, αλσών και κοινόχρηστων γενικά δημοτικών χώρων (ν. 3852/2010, άρθρο 83 παρ. 2 περίπτ. δ΄).
5. Κατά τα λοιπά, για τη διαχείριση της πάγιας προκαταβολής, τη διαδικασία αποκατάστασης και απόδοσης (επιστροφής) του ποσού, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των υπολόγων, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 173 του ν. 3463/2006, 35 του β.δ. της 17.5 15.6.1959, 152 του ν. 4270/2014, καθώς και αυτές του ν. 4129/2013.
6. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Για παράδειγμα, η πάγια προκαταβολή που δεν έχει καταβληθεί μέχρι σήμερα στη Δημοτική Κοινότητα Χανίων είναι τουλάχστον 40.000 ευρώ.
Το ζήτημα, όπως τουλάχιστον διαβεβαιώνουν οι πρόεδρος των Δημοτικών Κοινοτήτων με τους οποίους επικοινώνησε το Parakritika.gr θα απασχολήσει σίγουρα κάποια από τις επόμενες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων, ενώ θα γνωστοποιηθεί και στους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων.