Στην Κρήτη έχει στρέψει το ενδιαφέρον της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η διοίκηση του Ομίλου έχοντας χαράξει ως στρατηγική την επικέντρωση στη Μεγαλόνησο, κατασκευάζει και διεκδικεί βασικές οδικές, λιμενικές και αεροπορικές υποδομές, με στόχο να αναδειχτεί κυρίαρχος στο κομμάτι των μεταφορών της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Ήδη ο Όμιλος κατασκευάζει το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας στο Καστέλι που θα αντικαταστήσει το Ν. Καζαντζάκης το οποίο από 7,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2022, εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 14,6 εκατομμύρια επιβάτες περίπου έως το 2054.
Στην πλήρη ανάπτυξή του στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις”. Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000 με 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.ά.). Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.
Εκτός από το νέο αεροδρόμιο η ΓΕΚΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει και εκτελεί τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του αεροδρομίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης.
Στο πλαίσιο αυτό ο Όμιλος διεκδικεί το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο (πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο οδικό άξονα με σύμβαση παραχώρησης μετά την Αττική Οδό) προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Στο διαγωνισμό για τον οποίο κατατέθηκαν προσφορές προ ημερών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει “κατέβει” μόνη της, ενώ η ανάληψη του έργου κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική από τον Όμιλο καθώς θέλει να “κουμπώσει” το τμήμα αυτό με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Στο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο προβλέπονται τα λεγόμενα “σκιώδη” διόδια. Αυτό σημαίνει ότι το δημόσιο θα επιδοτεί μέρος των διοδίων. Δηλαδή ο χρήστης του οδικού άξονα θα πληρώνει το αντίτιμο των διοδίων που αντιστοιχεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους (0,063 ευρώ ανά χλμ.), ενώ το δημόσιο θα επιδοτεί τον παραχωρησιούχο με τα “σκιώδη” διόδια, το ύψος των οποίων θα καθοριστεί στη διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Επίσης η ΓΕΚ μαζί έχει αναλάβει μαζί μ την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και την ΙΝΤΡΑΚΑΤ, το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, μήκους 22,5 χλμ., με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 90 εκατ. θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τέλος ο Όμιλος είναι ένας εκ των δύο σχημάτων (ο δεύτερος είναι ο Όμιλος Γκριμάλντι) που διεκδικεί το λιμάνι του Ηρακλείου.
Ο διαγωνισμός αφορά την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.), στον οποίο έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου.
Οι προσφορές των δύο σχημάτων αναμένεται να ανοίξουν στις 8 Ιουνίου, ωστόσο δεν αναμένεται άμεσα να γίνει γνωστό ποιος θα αναλάβει το έργο, καθώς θα ακολουθήσουν περαιτέρω καταθέσεις εγγράφων αλλά και ενδεχόμενες ενστάσεις.
Πηγή: capital.gr