Μπορεί να έχουν μετριαστεί οι προσπάθειες τηλεφωνικής απάτης και απόσπασης χρημάτων για διάφορους λόγους, κυρίως με αναφορά σε περιστατικά τροχαίων, καθώς οι περισσότεροι πολίτες είναι πλέον υποψιασμένοι, ωστόσο, οι απόπειρες δεν σταματούν.
Αυτή τη φορά με τηλεφωνικές κλήσεις από αριθμούς στο εξωτερικό, αλλά και με μηνύματα τηλεφωνητή για υποτιθέμενο -και πάλι- τροχαίο.
Στην πρώτη περίπτωση, οι κλήσεις γίνονται κυρίως από Ηνωμένο Βασίλειο, Μάλτα και Ιταλία.
Αν κάποιος απαντήσει, τότε θα ακούσει από την άλλη άκρη κάποιον να του μιλάει στα ελληνικά, να του λέει ότι ο υπολογιστής του έχει προσβληθεί από ιό και του ζητάει κάποιους κωδικούς για να του τον επιδιορθώσει. Αν προχωρήσει η συνομιλία και το “θύμα” την πατήσει, τότε, όχι μόνο θα χάσει ότι έχει και δεν έχει στον υπολογιστή του, αλλά, σε περίπτωση που έχει τυχόν αποθηκεύσει τραπεζικά δεδομένα, ίσως και την περιουσία του.
Στη δεύτερη περίπτωση, καλεί τηλεφωνητής που συμπεριφέρεται σαν “αληθινός” καλών και κάνει αναφορά σε τροχαίο που έχει γίνει και προκαλέσατε ζημιά, απαιτώντας να τον αποζημιώσετε. Όπως είναι λογικό, κάποιοι που έχουν απαντήσει ανεβάζουν τους τόνους ακούγοντας τα ψευδή γεγονότα, σε σημείο τέτοιο που να μην καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για ελεγχόμενη κλήση. Μόλις δε γίνει λόγος για αστυνομία, τότε ξαφνικά το τηλέφωνο… κλείνει.
Δεν λείπουν βεβαίως και οι κλήσεις από εταιρίες κινητής τηλεφωνίας ή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας σε άκρως ακατάλληλες ώρες, αλλά και επίμονα τρεις και τέσσερις φορές.
Η απάντηση βεβαίως είναι στο να αποκλειστούν οι συγκεκριμένοι ενοχλητικοί αριθμοί, μία λειτουργία που έχουν όλα τα smartphones και μπορεί να ενεργοποιηθεί για κάθε αριθμό ξεχωριστά, στη λειτουργία κλήσεων.
Παράλληλα, μπορεί να γίνει και σχετική αναφορά του αριθμού σε πλατφόρμα όπου υπάρχουν πολλά σχόλια για το τι συμβαίνει αν απαντήσει κάποιος (white-pages.gr).
Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών, σε διάφορες περιοχές της χώρας, από επιτήδειους που προσεγγίζουν κυρίως άτομα τρίτης ηλικίας και με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα τους αποσπούν χρηματικά ποσά, η Ελληνική Αστυνομία συνιστά:
- Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
- Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
- Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
- Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
- Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
- Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
- Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
- Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
- Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
- Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.