Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον, πόσο μάλλον σε έναν κλάδο τόσο ελαστικό όπως είναι ο τουρισμός, ο οποίος διαρκώς εξελίσσεται και μεταλλάσσεται. Όμως, υπάρχουν κάποια σημάδια που προμηνύουν το τι ακολουθεί και παραδείγματα από άλλους συναφείς κλάδους που δείχνουν τον δρόμο.
Οι αεροπορικές εταιρείες, για παράδειγμα, εδώ και 20 και πλέον χρόνια έχουν βρει τον τρόπο να κάνουν το ταξίδι εύκολο για όλους και οικονομικά προσιτό, αφαιρώντας τα «πρόσθετα» βάρη τόσο γι’ αυτές όσο και για τους ταξιδιώτες. Το βάρος του φαγητού, για παράδειγμα, που απαιτούσε προσωπικό, ενέργεια, εξοπλισμό και κόστος, έχει αφαιρεθεί, και σχεδόν κανείς δεν το αναζητά, ενώ όλοι χαίρονται που οι τιμές έχουν μειωθεί τόσο. Η διαδικασία του check-in, που απαιτούσε επιπλέον προσωπικό σε όλα τα αεροδρόμια που έχουν παρουσία, γίνεται πλέον ηλεκτρονικά εδώ και δεκαετίες, απαλλάσσοντας τις αεροπορικές εταιρείες από ένα επιπλέον δυσβάστακτο κόστος.
Στα ξενοδοχεία, εδώ και χρόνια, δεν υπάρχουν καινοτόμες αλλαγές. Ο κυριότερος παράγοντας είναι η ολοένα αυξανόμενη ροή των τουριστών. Δεν νοείται πλέον σύγχρονος άνθρωπος να μην έχει ταξιδέψει τουλάχιστον σε 2-3 χώρες του εξωτερικού και σε 5 προορισμούς του εσωτερικού, καθιστώντας τα καταλύματα πλήρη και συνεπώς κερδοφόρα.
Ωστόσο, η περίοδος της πανδημίας μας άφησε πολλά «κουσούρια», τα οποία δύσκολα θα φύγουν ώστε να επανέλθει η ισορροπία.
Πρώτον, η έλλειψη προσωπικού και ειδικευμένου προσωπικού μαστιγώνει όλον τον πλανήτη.
Δεύτερον, οι μεταφορές, το κόστος κατασκευής, η ενέργεια, η κατασκευή, τα τρόφιμα και τα ποτά αυξάνονται συνεχώς, δίχως να υπάρχει πρόβλεψη ούτε καν σταθεροποίηση των τιμών, πόσο μάλλον επαναφορά σε πρότερες φυσιολογικές τιμές.
Στο μέλλον λοιπόν τα ξενοδοχεία θα βρεθούν σε ένα μεγάλο εμπόδιο, πως κρατάς τις τιμές των διανυκτερεύσεων σταθερές όταν έχεις τόσο αυξημένα κόστη; Πιστεύω όταν έρθει η ώρα αυτού του διλλήματος τα ξενοδοχεία θα υπάρχουν σε 2 διαφορετικές μορφές.
Πρώτη μορφή το ξενοδοχείο πολυτελείας που θα κρατήσει το προσωπικό του , θα ενισχύσει τις υπηρεσίες του και θα αυξήσει την ποιότητα του όμως θα απευθύνεται όχι πλέον στην μάζα αλλά σε «λίγους και καλούς πελάτες» για τους οποίους μια αύξηση 10% τον χρόνο δεν θα τους κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ούτε θα τους επηρεάσει.
Η δεύτερη και ίσως πιο ενδιαφέρουσα μορφή θα είναι το ξενοδοχείο “Ryanair”. Το ξενοδοχείο δηλαδή που θα φροντίσει να αποβάλλει ό,τι κοστοβόρο και να το αντικαταστήσει με μια άλλη ευέλικτη μορφή. Για παράδειγμα, η υποδοχή θα αντικατασταθεί με ένα γρήγορο check-in μέσω κινητού, οι πληροφορίες για την περιοχή, για εκδρομές, οι κρατήσεις σε εστιατόρια, ο καιρός, η ενοικίαση αυτοκινήτων και όλες οι άλλες πληροφορίες τις οποίες αναζητά ο πελάτης θα γίνονται μέσα από οθόνες με την βοήθεια μοντέλων AI όπως το ChatGPT.
Η καθαριότητα στα δωμάτια πέραν της άφιξης δεν θα υπάρχει, αντ’ αυτού αυτόματοι πωλητές/ενοικιαστές για σκούπες, φαράσια, καθαριστικά, πετσέτες, σεντόνια θα αντικαταστήσουν το μεγαλύτερο μέρος των καμαριερών. Οι ρομποτικές σκούπες και σφουγγαρίστρες έχουν μπει πλέον σε αρκετά σπίτια με την τεχνολογία να έχει κάνει και το βήμα παραπάνω με τους ρομποτικούς καθαριστές τζαμιών και τις αυτόματες μηχανές ανίχνευσης και κοπής γκαζόν.
Μηχανήματα αυτόματης παραγωγής cocktails έχουν ήδη ξεκινήσει να κάνουν τα βήματα τους δειλά δειλά στην αγορά όπως επίσης και σερβιτόροι-ρομπότ καθιστώντας την παραγγελία είτε σε καναπέ, είτε σε ξαπλώστρα μια πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία με σταθερά γρήγορους χρόνους εξυπηρέτησης, σταθερή ποιότητα στην παραγωγή και ελάχιστα ή και καθόλου λάθη σε χρεώσεις.
Room service/Βλάβες δωματίων/ Επιθυμίες πελατών όλα μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσω εφαρμογών ήδη, φανταστείτε στο μέλλον.
Αναλόγως της κατηγορίας του ξενοδοχείου και η παροχή του φαγητού στα εστιατόρια, ήδη από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας έχουν κάνει την εμφάνιση τους ρομποτικοί κατασκευαστές πίτσας, μπέργκερ, λουκουμάδων, ομελετών, πατατών, μακαρονιών για να μην αναφέρω και την ρομποτική ενίσχυση στην κουζίνα μέσω της οποίας πλέον υπάρχουν αυτόματοι μηχανισμοί για να κόβεις/ψιλοκόβεις υλικά, να αναδεύεις κατσαρόλες, να βάζεις/βγάζεις από την φωτιά και τόσα άλλα.
Το μέλλον δεν μπορεί να το προβλέψει κανείς και πράγματα που αυτή τη στιγμή φαντάζουν ουτοπικά μπορεί σε 5,10,15 ή20 χρόνια να είναι απολύτως ρεαλιστικά και εφαρμόσιμα. Ελπίζω να είμαστε όλοι εδώ για να το διαπιστώσουμε.
Χρήστος Πενθερουδάκης
Διευθύνων Σύμβουλος Harpin Hotels
KWALITATIEF TOERISME ZAL HAAR WEG VINDEN, WANT DEZE MENSEN ZIJN BEREID OM TE BETALEN VOOR HUN VAKANTIE.
MAAR KRETA HEEFT NU ALLEEN TE MAKEN MET ‘KWANTITATIEF’TOERISME, DIT ZIJN MENSEN DIE EEN GOEDKOPE VLUCHT EN
APPARTEMENT HUREN, VERDER GEEN AANKOPEN DOEN.
DE MINSTER VAN TOERISME LIJKT ME HIER DE MEEST VERANTWOORDE MINISTER VOOR.
MAAK CONCEPTEN VOOR KWALITATIEF TOERISME, DIT ZIJN BEZOEKERS DIE VAN DE NATUUR WILLEN GENIETEN, AANKOPEN
DOEN.
NU WORDT HET MILIEU ALLEEN MAAR OP ALLERLEI MANIEREN VERWOEST !