8η Δεκεμβρίου… Αποφράδα ημέρα για τα Χανιά. Έτσι έχει χαρακτηριστεί! Και δικαίως… Ο πόνος για τις οικογένειες των νεκρών στο ναυάγιο του “Ηράκλειον” το 1966 και στην συντριβή του αεροσκάφους στην Κερατέα το 1969 είναι αβάσταχτος. Ζωντανή η μνήμη του σήμερα και κάθε χρόνο τέτοια ημέρα. 53 και 50 χρόνια μετά, χωρίς πολλά γιατί και πως, οι ζωές τόσων ανθρώπων χάθηκαν…
8 Δεκεμβρίου 1966…
01:59… «ΧΑΝΟΜΕΝ ΔΕΞΙΑΝ ΠΟΡΤΑΝ ΓΚΑΡΑΖ///ΘΕΣΙΣ ΠΛΟΙΟΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ//»
02:06… SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε.
02:12… “ΒΥΘΙΖΟΜΑΙ”
Ήταν το μήνυμα που επαναλήφθηκε δύο φορές και έφθασε στον σταθμό της Βάρης. Στις 02:15 τις 8ης Δεκεμβρίου, το “ΗΡΑΚΛΕΙΟΒ” βυθίζεται με την πλώρη και χάνεται στη θάλασσα σε βάθος 800 μέτρων.
Το τι ακολούθησε με την έρευνα και διάσωση λίγο έως πολύ γνωστό… Οι διασωθέντες μεταφέρθηκαν στον Πειραιά… Οι υπόλοιποι νεκροί ή αγνοούμενοι δεν βρέθηκαν ποτέ.
Ο Χρήστος Βασιλόπουλος στη “Μηχανή του Χρόνου” αναφέρει…
Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα συγκλόνισε την Ελλάδα και από τότε παραμένει μία μαύρη σελίδα στην ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς στα παγωμένα νερά του Αιγαίου χάθηκαν 250 επιβάτες. Το επιβατηγό οχηματαγωγό απέπλευσε στις 7 Δεκεμβρίου 1966, στις 7 και 20 το βράδυ, από το λιμάνι της Σούδας στα Χανιά, με προορισμό τον Πειραιά….
Ο οδηγός του μοιραίου φορτηγού που βύθισε το «Ηράκλειον» αποκάλυψε στη Μηχανή του Χρόνου:
«Δεν είχαν δέσει το όχημα και την μπουκαπόρτα συγκρατούσε ένα συρματόσχοινο» …
Παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας και ομιλίας, ο Μιχάλης Καστρίτσης το 2004 δέχτηκε να μας περιγράψει τι συνέβη με το μοιραίο όχημα. Περιέγραψε πώς φορτώθηκε πρόχειρα στο γκαράζ και δεν ακινητοποιήθηκε το φορτίο με αποτέλεσμα η κακοκαιρία να το ρίξει πάνω στην μπουκαπόρτα και να ανοίξει! Μετά το ναυάγιο, ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα και οδηγήθηκε σε δεινή οικονομική κατάσταση.
H απόφαση του δικαστηρίου ανακοινώθηκε στις 21 Μαρτίου 1968. Ο ένας από τους πλοιοκτήτες του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος και ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος καθώς και δύο αξιωματικοί του πλοίου καταδικάστηκαν με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη….
Η τραγωδία της Κερατέας
Tρία χρόνια μετά, την ίδια μέρα, 8 Δεκεμβρίου 1969, το αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που εκτελεί την πτήση με αριθμό Ο.Α 954 από Χανιά για Αθήνα συντρίβεται σε ορεινή περιοχή της Κερατέας Αττικής.
Το αεροσκάφος απογειώνεται από τα Χανιά για την Αθήνα με 85 επιβάτες και 5 μέλη πλήρωμα… Κανένας δε σώθηκε.
Κυβερνήτης ήταν ο Σπύρος Κουλουμουδιώτης 35 ετών. Συγκυβερνήτης, στην πτήση, ήταν ο Γρηγόρης Γρηγοράκης 37 ετών, Ιπτάμενος Μηχανικός ήταν ο Αγησίλαος Παπαγεωργίου 36 ετών και αεροσυνοδοί, οι 2 νεαρές Μαρίνα Μάσχα 22 ετών και η Μάρθα Πιταούλη 21 ετών.
«Η Ολυμπιακή Αεροπορία αγγέλλει μετά βαθυτάτης οδύνης, ότι σήμερον και περί ώραν 21.00, αεροσκάφος DC 6 B πτήσεως 954 εκ Χανίων προς Αθήνας, κατέπεσεν εις περιοχήν Κερατέας Αττικής. Ουδείς εκ των 85 επιβατών και του πενταμελούς πληρώματος φέρεται ως επιζών».